Από Το Ποντίκι
Επειδή έχουν μόνο ένα πρόσφατο περιστατικό αποκρατικοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο μάλιστα παρουσιάστηκε και ως μεγάλη επιτυχία, το υπενθυμίζουμε. Στην πιο εύκολη και ώριμη αποκρατικοποίηση, δηλαδή τη μίσθωση και επικαρπία του IBC για 90 χρόνια, η Lamda Development έδωσε προσφορά 81 εκατομμυρίων ευρώ. Όμως, η αρχική σύμβαση της Lamda για το (μικρότερο κομμάτι του) Golden Hall προέβλεπε ετήσιο νοίκι κοντά στα 7 εκατ. ευρώ για το πρώτο έτος, που θα αυξανόταν κατά 2% σταδιακά ώστε να σταθεροποιηθεί σε 9,5 εκατ. ευρώ για το υπόλοιπο της 15ετούς σύμβασης. Σήμερα η Lamda πληρώνει 8 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Με τη νέα σύμβαση, για την 90ετή διαχείριση του IBC, που προβλέπει ότι το κράτος θα εισπράξει ή 81 εκατ. ευρώ τώρα ή 113,4 εκατ. ευρώ μέσα στα επόμενα 50 χρόνια, η… επιβάρυνση πέφτει κατακόρυφα και αναλόγως υπολογίζεται κοντά στο 1 εκατ. ευρώ, ενώ στη δικαιοδοσία του αναδόχου παραδίδεται όλο το ακίνητο…
Για τη σκληρή αυτή διαπραγμάτευση, που είναι προφανές το πόσο πολύ… ανακουφίζει το Δημόσιο, πληρώθηκαν σύμβουλοι και νομικοί. Και μάλιστα όχι μόνο πληρώθηκαν, αλλά σχεδιάζεται και η αύξηση των αμοιβών τους.
Η… μαρμίτα
Ας δούμε τι γίνεται ώς τώρα και πώς λειτουργεί το ΤΑΙΠΕΔ σε σχέση τόσο με τις δικές του δαπάνες όσο και με αυτά που δίνει. Όπως προκύπτει από την απάντηση που έδωσε ο Σταϊκούρας στις 4 Σεπτεμβρίου στη Βουλή για να απαντήσει σε σχετικό ερώτημα:
Το σύνολο του κεφαλαίου που έδωσε το Δημόσιο για να ιδρυθεί το ΤΑΙΠΕΔ είναι 30 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των λειτουργικών εξόδων του Ταμείου για την περίοδο από τον Ιούλιο του 2011 έως τον Μάρτιο του 2012 ήταν 2,4 εκατ. ευρώ.
Οι αμοιβές που καταβλήθηκαν σε συμβούλους αξιοποίησης (φυσικά και νομικά πρόσωπα) που είχαν προσληφθεί με διάφορες συμβάσεις από τη γραμματεία αποκρατικοποιήσεων την ίδια περίοδο έφτασαν τα 7 εκατ. ευρώ.
Επίσης 285.000 ευρώ ήταν οι αμοιβές 20 ατόμων που απασχολήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ για ταξίδια δαπανήθηκαν 80.000 ευρώ.
Δηλαδή το Ταμείο κάνει τη δουλειά του με όρους προ Ολυμπιάδας, ενώ από τους συνταξιούχους ζητείται να ζουν με 400 ευρώ και από τους υπαλλήλους να χάσουν τα δώρα και τα όποια επιδόματα…
Και βέβαια θα ήταν καλά η αλήθεια να ήταν αυτή που περιέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών. Γιατί στην πραγματικότητα ο ίδιος πιθανότατα απέκρυψε κάποια πολύ σημαντικά πράγματα, τα οποία άρχισαν να συμβαίνουν μετά τον Μάρτιο του 2012. Και ίσως γι’ αυτό ο Σταϊκούρας να αναφέρθηκε (σκόπιμα) μέχρι εκείνη την περίοδο…
Ένας φάκελος που έφτασε στα γραφεία του «Π» αποκαλύπτει ότι μόνο για τους συμβούλους που ανέλαβαν για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ την πώληση των 3.000 ακινήτων του Δημοσίου, και έχουν χωριστεί σε τέσσερα διαφορετικά χαρτοφυλάκια, οι αμοιβές (και πάλι μόνο για τις φάσεις Β1 και Β2 των διαγωνισμών) ανέρχονται σε 150 εκατ. ευρώ! Και για να είμαστε πιο ακριβείς: για τη φάση Β1 η αμοιβή των συμβούλων φτάνει τα 12.500 ευρώ για κάθε ένα ακίνητο, ενώ το συνολικό εκτιμώμενο ποσό για τη φάση αυτή φτάνει τα 37,5 εκατ. ευρώ.
Για τη φάση Β2 η αμοιβή φτάνει τα 39.000 ευρώ για κάθε ακίνητο, ενώ το τελικό ποσό «αποζημίωσης» των συμβούλων θα φτάσει τα 117 εκατ. ευρώ.
Όπως είπαμε και πιο πάνω, οι αμοιβές αυτές που προκύπτουν από τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή του το «Π», με την επισήμανση «άκρως εμπιστευτικό» (strictly confidential), αφορούν μόνο τα τέσσερα χαρτοφυλάκια ακινήτων. Εάν λοιπόν οι σύμβουλοι πάρουν πάνω από 150 εκατ. για δύο μόνο από τις φάσεις των διαγωνισμών εκποίησης των ακινήτων, πόσο θα πάρουν για όλη τη διαδικασία; Και βεβαίως πόσα χρήματα θα πάρουν οι σύμβουλοι για τα σχεδόν 50 «αντικείμενα» που περιλαμβάνονται στη λίστα; Εάν κρίνουμε από τη διαδικασία του IBC ίσως τελικά πάρουν περισσότερα από το ύψος της πώλησης, οπότε θα ζητήσουν από το Δημόσιο και τα ρέστα…
Και αυτό, καθώς οι πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι η αμοιβή επιτυχίας των συμβούλων ενώ αρχικά προβλεπόταν από τις σχετικές συμβάσεις στο 1,65% των εσόδων της κάθε διαδικασίας αποκρατικοποίησης, σήμερα έχει αυξηθεί στο 3,5%.
Ένα σημαντικό ερώτημα που προκύπτει είναι πώς η κυβέρνηση δέχεται την αύξηση των ποσοστών επιτυχίας των συμβούλων στο 3,5% (εφόσον ισχύει) τη στιγμή που όλα τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις μπαίνουν στον ειδικό λογαριασμό του υπουργείου Οικονομικών για την εξυπηρέτηση του χρέους, όπως προβλέπεται από τον Ν. 3986/2011.
Ένα δεύτερο μείζον ερώτημα που προκύπτει είναι το γιατί οι διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να είναι εμπιστευτικού χαρακτήρα. Από τη στιγμή που το Ταμείο έχει αναλάβει την αναγκαστική εκποίηση της εθνικής περιουσίας (δηλαδή αν πάμε στην πιο ευγενική εκδοχή), τότε οι συμβάσεις των συμβούλων που θα πληρωθούν για να προωθήσουν αυτό το ξεπούλημα θα πρέπει να είναι δημόσιες. Το ίδιο και οι εκτιμήσεις τους και οι προτάσεις τους για κάθε περίπτωση. Αλλιώς η μυστικότητα δεν θα είναι τίποτε άλλο από τον μανδύα που καλύπτει ένα τεράστιο πάρτι διασπάθισης δημόσιου χρήματος.
Κρίσιμες λεπτομέρειες: Στις 7 Σεπτέμβρη ο Σαμαράς έβαλε φρένο στις διαδικασίες που επέτρεπαν την απ’ ευθείας ανάθεση νομικών συμβούλων για τις αποκρατικοποιήσεις σε ιδιωτικά γραφεία, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα. Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση παραδέχεται δηλαδή ότι μέχρι τότε το ΤΑΙΠΕΔ έκανε ό,τι ήθελε και προσλάμβανε όποιον ήθελε για σύμβουλο στις αποκρατικοποιήσεις. Το ερώτημα βέβαια είναι τι θα γίνει με αυτούς που προσλήφθηκαν μέχρι τότε με αδιαφανείς διαδικασίες.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Π», οι αλλαγές στις συμβάσεις που ανεβάζουν το ποσοστό επιτυχίας των συμβούλων (κάτι που προκύπτει από τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή του το «Π») έγινε τις τελευταίες ημέρες του Μητρόπουλου στο ΤΑΙΠΕΔ. Τις ίδιες ημέρες, όπως είχε αναφέρει παλαιότερα το «Π», ο Μητρόπουλος είχε επίσης επιλέξει μεταξύ των νομικών συμβούλων αποκρατικοποίησης του ΟΠΑΠ το δικηγορικό γραφείο Freshfields, που την ίδια στιγμή είναι και νομικός σύμβουλος της Betfair (της αγγλικής εταιρείας ιντερνετικού στοιχηματισμού, η οποία είναι ανάμεσα στους βασικούς ανταγωνιστές του ΟΠΑΠ). Τι κι αν επίσης είναι και ένας από τους οίκους που προσέβαλαν στην Κομισιόν το ελληνικό νομικό πλαίσιο για το μονοπώλιο του οργανισμού, αλλά και τον πρόσφατο νόμο για τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων…
Η προφανής σύγκρουση συμφερόντων αν και εξετάστηκε στο πλαίσιο του (προηγούμενου) Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, προφανώς δεν αξιολογήθηκε ως ικανή συνθήκη για να αποτρέψει τη συνεργασία για τον ΟΠΑΠ. Κι έτσι, ο Μητρόπουλος και η παρέα του, ενώ τελούσαν υπό παραίτηση, έδωσαν στην Freshfields άλλη μια δουλειά: αυτή του «Νομικού Συντονιστή για το ευρωπαϊκό δίκαιο και την Κομισιόν». Δηλαδή, το γραφείο της Freshfields στις Βρυξέλλες θα διαχειρίζεται όλες τις διαδικασίες αποκρατικοποιήσεων, από την άποψη της εναρμόνισης με το ευρωπαϊκό δίκαιο…
Αυτά, βέβαια, τα είχαμε αποκαλύψει.
Την ώρα που η Ελλάδα στενάζει κάτω από τα ολοένα και σκληρότερα μέτρα,
υπάρχουν και αυτοί που θησαυρίζουν από το ξεπούλημα της εθνικής
περιουσίας. Είναι οι σύμβουλοι των αποκρατικοποιήσεων. Οι άνθρωποι που
πληρώνονται με ποσοστά ή ειδική αμοιβή από το τίμημα της όποιας σύμβασης
για να «πακετάρουν» καλύτερα μια πώληση. Αυτοί δηλαδή που ψάχνουν και
βρίσκουν τους όποιους ενδιαφερόμενους, έρχονται σε διαπραγματεύσεις μαζί
τους και συσκευάζουν οικονομικά και νομικά την υπόθεση ώστε το
ξεπούλημα να πάει όπως το θέλει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων και η
κυβέρνηση.
Επειδή έχουν μόνο ένα πρόσφατο περιστατικό αποκρατικοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο μάλιστα παρουσιάστηκε και ως μεγάλη επιτυχία, το υπενθυμίζουμε. Στην πιο εύκολη και ώριμη αποκρατικοποίηση, δηλαδή τη μίσθωση και επικαρπία του IBC για 90 χρόνια, η Lamda Development έδωσε προσφορά 81 εκατομμυρίων ευρώ. Όμως, η αρχική σύμβαση της Lamda για το (μικρότερο κομμάτι του) Golden Hall προέβλεπε ετήσιο νοίκι κοντά στα 7 εκατ. ευρώ για το πρώτο έτος, που θα αυξανόταν κατά 2% σταδιακά ώστε να σταθεροποιηθεί σε 9,5 εκατ. ευρώ για το υπόλοιπο της 15ετούς σύμβασης. Σήμερα η Lamda πληρώνει 8 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Με τη νέα σύμβαση, για την 90ετή διαχείριση του IBC, που προβλέπει ότι το κράτος θα εισπράξει ή 81 εκατ. ευρώ τώρα ή 113,4 εκατ. ευρώ μέσα στα επόμενα 50 χρόνια, η… επιβάρυνση πέφτει κατακόρυφα και αναλόγως υπολογίζεται κοντά στο 1 εκατ. ευρώ, ενώ στη δικαιοδοσία του αναδόχου παραδίδεται όλο το ακίνητο…
Για τη σκληρή αυτή διαπραγμάτευση, που είναι προφανές το πόσο πολύ… ανακουφίζει το Δημόσιο, πληρώθηκαν σύμβουλοι και νομικοί. Και μάλιστα όχι μόνο πληρώθηκαν, αλλά σχεδιάζεται και η αύξηση των αμοιβών τους.
Η… μαρμίτα
Ας δούμε τι γίνεται ώς τώρα και πώς λειτουργεί το ΤΑΙΠΕΔ σε σχέση τόσο με τις δικές του δαπάνες όσο και με αυτά που δίνει. Όπως προκύπτει από την απάντηση που έδωσε ο Σταϊκούρας στις 4 Σεπτεμβρίου στη Βουλή για να απαντήσει σε σχετικό ερώτημα:
Το σύνολο του κεφαλαίου που έδωσε το Δημόσιο για να ιδρυθεί το ΤΑΙΠΕΔ είναι 30 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο των λειτουργικών εξόδων του Ταμείου για την περίοδο από τον Ιούλιο του 2011 έως τον Μάρτιο του 2012 ήταν 2,4 εκατ. ευρώ.
Οι αμοιβές που καταβλήθηκαν σε συμβούλους αξιοποίησης (φυσικά και νομικά πρόσωπα) που είχαν προσληφθεί με διάφορες συμβάσεις από τη γραμματεία αποκρατικοποιήσεων την ίδια περίοδο έφτασαν τα 7 εκατ. ευρώ.
Επίσης 285.000 ευρώ ήταν οι αμοιβές 20 ατόμων που απασχολήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ για ταξίδια δαπανήθηκαν 80.000 ευρώ.
Δηλαδή το Ταμείο κάνει τη δουλειά του με όρους προ Ολυμπιάδας, ενώ από τους συνταξιούχους ζητείται να ζουν με 400 ευρώ και από τους υπαλλήλους να χάσουν τα δώρα και τα όποια επιδόματα…
Και βέβαια θα ήταν καλά η αλήθεια να ήταν αυτή που περιέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών. Γιατί στην πραγματικότητα ο ίδιος πιθανότατα απέκρυψε κάποια πολύ σημαντικά πράγματα, τα οποία άρχισαν να συμβαίνουν μετά τον Μάρτιο του 2012. Και ίσως γι’ αυτό ο Σταϊκούρας να αναφέρθηκε (σκόπιμα) μέχρι εκείνη την περίοδο…
Ένας φάκελος που έφτασε στα γραφεία του «Π» αποκαλύπτει ότι μόνο για τους συμβούλους που ανέλαβαν για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ την πώληση των 3.000 ακινήτων του Δημοσίου, και έχουν χωριστεί σε τέσσερα διαφορετικά χαρτοφυλάκια, οι αμοιβές (και πάλι μόνο για τις φάσεις Β1 και Β2 των διαγωνισμών) ανέρχονται σε 150 εκατ. ευρώ! Και για να είμαστε πιο ακριβείς: για τη φάση Β1 η αμοιβή των συμβούλων φτάνει τα 12.500 ευρώ για κάθε ένα ακίνητο, ενώ το συνολικό εκτιμώμενο ποσό για τη φάση αυτή φτάνει τα 37,5 εκατ. ευρώ.
Για τη φάση Β2 η αμοιβή φτάνει τα 39.000 ευρώ για κάθε ακίνητο, ενώ το τελικό ποσό «αποζημίωσης» των συμβούλων θα φτάσει τα 117 εκατ. ευρώ.
Όπως είπαμε και πιο πάνω, οι αμοιβές αυτές που προκύπτουν από τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή του το «Π», με την επισήμανση «άκρως εμπιστευτικό» (strictly confidential), αφορούν μόνο τα τέσσερα χαρτοφυλάκια ακινήτων. Εάν λοιπόν οι σύμβουλοι πάρουν πάνω από 150 εκατ. για δύο μόνο από τις φάσεις των διαγωνισμών εκποίησης των ακινήτων, πόσο θα πάρουν για όλη τη διαδικασία; Και βεβαίως πόσα χρήματα θα πάρουν οι σύμβουλοι για τα σχεδόν 50 «αντικείμενα» που περιλαμβάνονται στη λίστα; Εάν κρίνουμε από τη διαδικασία του IBC ίσως τελικά πάρουν περισσότερα από το ύψος της πώλησης, οπότε θα ζητήσουν από το Δημόσιο και τα ρέστα…
Και αυτό, καθώς οι πληροφορίες του «Π» αναφέρουν ότι η αμοιβή επιτυχίας των συμβούλων ενώ αρχικά προβλεπόταν από τις σχετικές συμβάσεις στο 1,65% των εσόδων της κάθε διαδικασίας αποκρατικοποίησης, σήμερα έχει αυξηθεί στο 3,5%.
Ένα σημαντικό ερώτημα που προκύπτει είναι πώς η κυβέρνηση δέχεται την αύξηση των ποσοστών επιτυχίας των συμβούλων στο 3,5% (εφόσον ισχύει) τη στιγμή που όλα τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις μπαίνουν στον ειδικό λογαριασμό του υπουργείου Οικονομικών για την εξυπηρέτηση του χρέους, όπως προβλέπεται από τον Ν. 3986/2011.
Ένα δεύτερο μείζον ερώτημα που προκύπτει είναι το γιατί οι διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να είναι εμπιστευτικού χαρακτήρα. Από τη στιγμή που το Ταμείο έχει αναλάβει την αναγκαστική εκποίηση της εθνικής περιουσίας (δηλαδή αν πάμε στην πιο ευγενική εκδοχή), τότε οι συμβάσεις των συμβούλων που θα πληρωθούν για να προωθήσουν αυτό το ξεπούλημα θα πρέπει να είναι δημόσιες. Το ίδιο και οι εκτιμήσεις τους και οι προτάσεις τους για κάθε περίπτωση. Αλλιώς η μυστικότητα δεν θα είναι τίποτε άλλο από τον μανδύα που καλύπτει ένα τεράστιο πάρτι διασπάθισης δημόσιου χρήματος.
Κρίσιμες λεπτομέρειες: Στις 7 Σεπτέμβρη ο Σαμαράς έβαλε φρένο στις διαδικασίες που επέτρεπαν την απ’ ευθείας ανάθεση νομικών συμβούλων για τις αποκρατικοποιήσεις σε ιδιωτικά γραφεία, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα. Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση παραδέχεται δηλαδή ότι μέχρι τότε το ΤΑΙΠΕΔ έκανε ό,τι ήθελε και προσλάμβανε όποιον ήθελε για σύμβουλο στις αποκρατικοποιήσεις. Το ερώτημα βέβαια είναι τι θα γίνει με αυτούς που προσλήφθηκαν μέχρι τότε με αδιαφανείς διαδικασίες.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Π», οι αλλαγές στις συμβάσεις που ανεβάζουν το ποσοστό επιτυχίας των συμβούλων (κάτι που προκύπτει από τα έγγραφα που έχει στη διάθεσή του το «Π») έγινε τις τελευταίες ημέρες του Μητρόπουλου στο ΤΑΙΠΕΔ. Τις ίδιες ημέρες, όπως είχε αναφέρει παλαιότερα το «Π», ο Μητρόπουλος είχε επίσης επιλέξει μεταξύ των νομικών συμβούλων αποκρατικοποίησης του ΟΠΑΠ το δικηγορικό γραφείο Freshfields, που την ίδια στιγμή είναι και νομικός σύμβουλος της Betfair (της αγγλικής εταιρείας ιντερνετικού στοιχηματισμού, η οποία είναι ανάμεσα στους βασικούς ανταγωνιστές του ΟΠΑΠ). Τι κι αν επίσης είναι και ένας από τους οίκους που προσέβαλαν στην Κομισιόν το ελληνικό νομικό πλαίσιο για το μονοπώλιο του οργανισμού, αλλά και τον πρόσφατο νόμο για τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων…
Η προφανής σύγκρουση συμφερόντων αν και εξετάστηκε στο πλαίσιο του (προηγούμενου) Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, προφανώς δεν αξιολογήθηκε ως ικανή συνθήκη για να αποτρέψει τη συνεργασία για τον ΟΠΑΠ. Κι έτσι, ο Μητρόπουλος και η παρέα του, ενώ τελούσαν υπό παραίτηση, έδωσαν στην Freshfields άλλη μια δουλειά: αυτή του «Νομικού Συντονιστή για το ευρωπαϊκό δίκαιο και την Κομισιόν». Δηλαδή, το γραφείο της Freshfields στις Βρυξέλλες θα διαχειρίζεται όλες τις διαδικασίες αποκρατικοποιήσεων, από την άποψη της εναρμόνισης με το ευρωπαϊκό δίκαιο…
Αυτά, βέβαια, τα είχαμε αποκαλύψει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου