8/4/13

Ταφόπλακα για το Χανιώτικο τουρισμό - Φεύγουν οι εταιρείες low cost αν ιδιωτικοποιηθεί το αεροδρόμιο

Του Γιώργου Γυπάκη
Την ταφόπλακα για το Χανιώτικο (και όχι μόνο) τουρισμό βάζουν οι κυβερνητικοί βουλευτές των Χανίων με τη συναίνεσή τους στην ιδιωτικοποίηση του Αεροδρομίου Χανίων "Γιάννης Δασκαλογιάννης".  Ηδη πληροφορίες μας λένε, ότι οι εταιρείες χαμηλού κόστους που φέρνουν τα charters στα Χανιά αλλά και η Ryan Air που προγραμματίζει από τις 25 του Απρίλη να λειτουργήσει το σταθμό βάσης της στα Χανιά, είναι έτοιμες να αποχωρήσουν διακόπτοντας τις πτήσεις τους προς τα Χανιά, εαν όπως όλα δείχνουν, με την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου ακριβήσουν οι παρεχόμενες υπηρεσίες του. Το αεροδρόμιο, σύμφωνα με όλους τους εμπλεκόμενους με τα τουριστικά παράγοντες, θα ακριβήσει, με αποτέλεσμα να μην είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με το αεροδρόμιο του Ηρακλείου που θα παραμείνει δημόσιο, αναγκάζοντας τις εταιρείες να αποσύρουν την προτίμησή τους απ' αυτό.  Στην πραγματικότητα όμως, το πλήγμα αφορά ολόκληρη την Κρήτη, καθώς ήδη το αεροδρόμιο του Ηρακλείου έχει κορεστεί, οι επισκέπτες ταλαιπωρούνται σε απίστευτο βαθμό ενώ τα σχολια σε ταξιδιωτικά φόρουμ στο ίντερνετ είναι ιδιαίτερα αρνητικά, με αποτέλεσμα οι τουρ οπερέιτορς να το αποφεύγουν όσο μπορούν. Δηλαδή με το ένα αεροδρόμιο προβληματικό και το άλλο ιδιωτικό, ο τουρισμός όλης της Κρήτης βρίσκεται σε κίνδυνο.



Οι τουριστικοί παράγοντες των Χανίων προετοιμάζουν την αντίδρασή τους βάζοντας το θέμα ως συνήθως, στην τοπικιστική του διάσταση και καταγγέλουν τουριστικά λόμπι του Ηρακλείου για την απόφαση να ιδιωτικοποιηθεί μόνο το αεροδρόμιο των Χανίων!
Αντιπρόεδρος του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Χανίων και γνώστης του θέματος ο Χρήστος Μυλωνάκης, μιλώντας στον Πολίτη, τονίζει ότι "όσο το αεροδρόμιο του Ηρακλείου παραμένει δημόσιο, εμείς δεν δεχόμαστε σε καμία περίπτωση να ιδιωτικοποιηθεί το αεροδρόμιο των Χανίων. Μας είπαν ότι το αεροδρόμιο του Καστελλίου Πεδιάδας θα είναι ιδιωτικό όταν γίνει, αλλά θα περάσει μια δεκαετία ως τότε. Στο μεταξύ, είναι βέβαιο πως οι υπηρεσίες στο Γιάννης Δασκαλογιάννης θα ακριβήσουν καθώς κανένας ιδιώτης δεν μπορεί να επιβιώσει με την τιμολογιακή πολιτική που υπάρχει τώρα και κανείς δεν θα μπορεί να επέμβει σ' αυτό. Αντίθετα, στο Αεροδρόμιο του Ηρακλείου που θα παραμείνει δημόσιο θα έχουν τη δυνατότητα να επεμβαίνουν τα τουριστικά λόμπι για να διαμορφώνουν τις τιμές ανάλογα με τα συμφέροντά τους. Ετσι θα μεταφερθεί η κίνηση από τα Χανιά προς το Ηράκλειο".

Θα φύγει η Ryan Air

Σε ερώτησή μας αν υπάρχει κίνδυνος να αλλάξει γνώμη και να φύγει από τα Χανιά η Ryan Air που αποτελεί το νέο μεγάλο "όπλο" του Χανιώτικου τουρισμού (με 500.000 αφίξεις το χρόνο και ένα αεροσκάφος 70 εκ. ευρώ μόνιμα στα Χανιά), ο κ. Μυλωνάκης που είναι έχει επαφές με την εταιρεία απαντά πως "φυσικά και θα σηκωθούν να φύγουν αφού θα αυξηθεί το κόστος χρήσης του αεροδρομίου. Οι εταιρείες αυτές έρχονται στα Χανιά επειδή βρίσκουν φτηνό το αεροδρόμιό μας".
 Ο κ. Μυλωνάκης δεν είναι κατά της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων, θεωρεί όμως ότι έτσι όπως γίνονται είναι ξεπούλημα ενώ αποδίδει ευθύνες στους πολιτικούς παράγοντες του νομού για το γεγονός ότι "τόσα χρόνια όλα τα ανταγωνιστικά μας αεροδρόμια όπως αυτό της Ρόδου εκσυγχρονίστηκαν και ανανέωσαν τον εξοπλισμό τους εκτός από το αεροδρόμιο των Χανίων. Θα είχαμε τώρα πολύ μεγαλύτερη κίνηση αν είχαν γίνει αυτά που έπρεπε", αναφέρει και λέει ότι, πρέπει να είναι βλάκας ένας επενδυτής για να νοικιάσει το δικό μας αεροδρόμιο καθώς δε συμφέρει κι οι λόγοι είναι οι εξής:
-Δεν έχει πρόσβαση στον αυτοκινητόδρομο
-Εχουμε μικρή τουριστική περίοδο - δηλαδή μικρή περίοδο αφίξεων
-Εχει μικρό ετήσιο μέγεθος αφίξεων και αναχωρήσεων (1.700.000)
-Δεν έχει ξεκαθαριστεί τί θα γίνει με το έργο επέκτασης, που θα είναι δημόσιο έργο με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ."

"Προίκα" ή αγκάθι το έργο επέκτασης;

Ομως, το αεροδρόμιο Χανίων "προσφέρεται" πακέτο μαζί με τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας,  Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και προαιρετικά έως τρία εκ των αεροδρομίων της Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου. Που σημαίνει ότι μπορεί να νοικιαστούν όλα μαζί από μία εταιρεία - προφανώς αυτό γίνεται για να "εξυπηρετηθούν" μόνο οι μεγάλες εταιρείες. Οσο για το έργο επέκτασης που προσφέρεται ως "προίκα", μπορεί να αποτελέσει και αγκάθι στη διαδικασία. Γιατί πλέον, δεν υπάρχει λόγος να γίνει, και δεν ξέρουμε αν στέκει νομικά να γίνει, ένα δημόσιο έργο, με λεφτά των ευρωπαίων φορολογουμένων (ΕΣΠΑ) αν πρόκειται να χαριστεί σε ιδιώτη. Γι αυτό και παραμένει ασαφές  με ποιόν τρόπο θα γίνει η "παραχώρηση" του έργου στον ιδιώτη ενώ στην προσκληση ενδιαφέροντος δεν αναφέρεται τίποτα διευκρινιστικό. "Υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα έργο επέκτασης του αεροσταθμού, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ με 100 εκ. και το ερώτημα είναι πώς θα δωθεί στον ιδιώτη, τί θα λέει η σύμβαση παραχώρησης; Και με τί ποσό θα πρέπει να δωθεί;" μας λέει ο Προεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων του Αεροδρομίου κ. Αρμουτάκης.

To Δημόσιο χαρίζει λεφτά στις εταιρείες για να φέρνουν τουρισμό. Ο ιδιώτης θα τους τα πάρει πίσω.

Οι εργαζόμενοι είναι κάθετα αντίθετοι στο ξεπούλημα του αεροδρομίου. Ο κ. Αρμουτάκης αναφέρει:
"Εχουμε ένα αεροδρόμιο υγιέστατο, κερδοφόρο, με καθαρά έσοδα πάνω από 10 εκ. και δε μας έχει πείσει κανείς γιατί πρέπει να δωθεί σε ιδιώτη.Τί παραπάνω θα δώσει ο ιδιώτης στο αεροδρόμιο; Αφού εκεί που έφτασε, από τις ελάχιστες πτήσεις που είχε το παλιό αεροδρόμιο στα 2 εκ. αφίξεις, έφτασε υπο τον έλεγχο του δημοσίου. Ειδικά μετά την επέκταση θα έχουμε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση. Αυτό γίνεται γιατί τα Χανιά είναι ένας καλός προορισμός αλλά και γιατί έχουμε ένα φτηνό αεροδρόμιο. Οι πτήσεις τσάρτερς δεν πληρώνουν μέχρι σήμερα τέλη προσγείωσης κι αυτό είναι μια σημαντική έκπτωση γι αυτές. Μιλάμε για 800.000 το χρόνο για κάθε εταιρεία που χαρίζονται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, στα πλαίσια μιας πολιτικής που λέει ότι βοηθάμε τις εταιρείες χαμηλού κόστους για να μας φέρνουν κόσμο. Αν αύριο πληρώνει η Ryan Air τέλη προσγείωσης και παραμονής (αφού θα έχει μόνιμα αεροσκάφος εδώ) δεν την συμφέρει, γιατι προτιμάει αεροδρόμια πολύ φτηνά. Υπόψην ότι με το σταθμό βάσης της εταιρείας, θα αυξηθούν και οι χειμερινές πτήσεις στα Χανιά, έτσι θα έχουμε και χειμερινό τουρισμό. Αυτα ένας ιδιώτης θα τα χρεώνει και θα τα χρεώνει ακριβά. Ακριβώς όπως έγινε στο Ελ. Βενιζέλος στην Αθήνα. Η εταιρεία που το πήρε ακρίβηνε  τις υπηρεσίες του με αποτέλεσμα να χαθούν τα 3/4 των πτήσεων που είχε, ενώ χρωστάει στο ελληνικό δημόσιο 500 εκ. ευρώ από το ΦΠΑ. Επομένως ποιό είναι το ώφελος για το κράτος από την ιδιωτικοποίηση;"
Ο κ. Αρμουτάκης αναφέρεται κι αυτός στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου που "είναι 150 χλμ από δω, μένει έξω από τις ιδιωτικοποιήσεις, αν του κάνουν και μια επέκταση θα τραβήξει όλες τις πτήσεις γιατί θα είναι φτηνότερο από το δικό μας, αφού αυτό θα κρατήσει τις εκπτώσεις που εδώ θα καταργηθούν. Γιατί ο ιδιώτης ενδιαφέρεται για μια επένδυση που θα του αποδώσει, όχι για τη βελτίωση των υπηρεσιών του. Εκτός αν του το δώσουν "τζάμπα" που σημαίνει ότι θα χαρίσουν ένα σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης του τόπου μας. Γι αυτό, οι Χανιώτες πρέπει να αντιδράσουν και να μην επιτρέψουν την ιδιωτικοποίησή του. Ή τουλάχιστον να εξαιρεθεί μέχρι να τελειώσει η επέκταση, όπως εξαιρέθηκε το Ηράκλειο. Κι αν στο μεταξύ πετύχει το εγχείρημα της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων στην υπόλοιπη Ελλάδα, τότε να το δώσουν με ένα καλύτερο τίμημα Εμείς περιμένουμε τους φορείς των Χανίων να πάρουν θέση για όλα αυτά."

Το Εμπορικό Κέντρο του Αεροδρομίου

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ο αρμόδιος βουλευτής της Τρόικας Μανούσος Βολουδάκης μας λέει ευθαρσώς ότι έξω από κάθε αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί ένα εμπορικό κέντρο "και θα δημιουργηθούν νεες θέσεις εργασίας". " Αν γίνει αυτό, θα χαθούν τριπλάσιες θέσεις από τα μαγαζιά των Χανίων που θα κλείσουν" μας λέει ο πρόεδρος των εργαζομένων, κάτι που έχει ήδη επιβεβαιωθεί στα Χανιά πολλές φορές από τη δημιουργία των πολυκαταστημάτων Jumbo, Zaras, Lidl κ.α που προκάλεσαν μεγάλη οικονομική ζημιά στα Χανιά. Μιλάμε για ευθεία επίθεση και στον εμπορικό κόσμος της πόλης, μόνο που αυτή τη φορά δεν προέρχεται από κάποια πολυεθνική, αλλά από τους ίδιους τους βουλευτές της που δρουν ως "εκπρόσωποι" επενδυτικών συμφερόντων στα Χανιά...  Ενα ακόμα ερώτημα που τίθεται είναι, σε τί χωράφι και με τί χωροταξικό θα δημιουργηθεί εμπορικό κέντρο στο Ακρωτήρι, κάτι που για το βουλευτή φαίνεται να είναι..ψιλά γράμματα...Οπως και το γεγονός ότι με βάση το μνημονιακό νόμο, οι επενδυτές έχουν δικαιώματα "ζωής και θανάτου" στη ζώνη της επένδυσής τους αφού αν χρειαστεί να απαλλοτριώσουν κάποια έκταση για τις ανάγκες τους, αυτό γίνεται με επίταξη ιδιωτικών περιουσιών (δηλαδή με αρπαγή).



Κίνδυνος για την Εθνική Ασφάλεια

Ενα ακομα αγκάθι που δε μας εξηγεί κανείς παραμένει και ο στρατιωτικός χαρακτήρας του αεροδρομίου και η πρόσβαση που μπορεί να έχει ένας ιδιώτης στα συστήματα ασφαλείας του. Αν ο επενδυτής είναι από χώρα εκτός ΝΑΤΟ, αν ακόμα ο επενδυτής είναι Τούρκος, υπάρχει ή δεν υπάρχει πρόβλημα εθνικής ασφάλειας; Και οι Αμερικάνοι και το ΥΕΘΑ, τί γνωμη έχουν γι αυτό;
Αναρωτιέται κανείς αν πρόκειται για ηλιθιότητα, ή απλά για εθνική μειοδοσία, όταν ακόμα και στην ίδια την πρόσκληση ενδιαφέροντος διαφημίζεται ο στρατιωτικός χαρακτηρας του αεροδρομίου. Αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ: "το αεροδρόμιο των Χανίων είναι μια σημαντική στρατιωτική αεροπορική βάση που διαδραματίζει έναν κρίσιμο ρόλο στην Ανατολική Μεσόγειο. Ένα ευρύ φάσμα στρατιωτικών δραστηριοτήτων είναι εγκατεστημένες στο αεροδρόμιο των Χανίων, και συγκεκριμένα από την Πολεμική Αεροπορία, το Ναυτικό των ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ".  Αν αυτά υποτίθεται πως κάνουν το αεροδρόμιο Χανίων πιο ασφαλές, τότε θα πρέπει να αναλογιστούμε γιατί σε περιόδους κρίσεων με τη Μέση Ανατολή στο αεροδρόμιο μας γίνεται τέτοιος χαμός, ώστε να αναβάλλονται πτήσεις ή ακόμα και να ακούγεται από τα μεγάφωνα των αεροσκαφών ότι "εδώ γίνεται πόλεμος".
Είναι προφανές ότι δεν τους νοιάζει. Αυτοί που ξεπουλάνε γή, αέρα και νερό στον τόπο μας βάζουν τα συμφέροντα των δανειστών τους πάνω από την εθνική ασφάλεια. Σε τέτοιο βαθμό φτάνει η απώλεια της εθνικής μας κυριαρχίας.

O Βουλευτής Γιώργος Σταθάκης για τις ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων
 
Στις 4 Απριλίου του 2013 ψηφίστηκε επί της αρχής και επί των άρθρων στην ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο «Διαμόρφωση Φιλικού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις». Στο νομοσχέδιο προστέθηκε με την μορφή τροπολογίας το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και σύστασης της Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων (ΑΕΔΙΠΑ). Η εν λόγω τροπολογία αποτελεί ψηφίδα στο παζλ της προωθούμενης ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μεταξύ των οποίων και του αεροδρομίου Χανίων. Η νομοθετική αυτή παρέμβαση, που έγινε, κατά τον κ. Χατζηδάκη, στο όνομα της ανάδειξης των τοπικών αεροδρομίων σε τοπικούς «πόλους ανάπτυξης», παραμελεί παντελώς τόσο τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών για ασφαλείς και φτηνές μεταφορές όσο και τον οικονομικό ρόλο που διαδραματίζουν τα αεροδρόμια μέσα από την συμβολή τους στη μεταφορά εμπορευμάτων και στον τουρισμό.
Με την παρέμβαση του, κατά τη διάρκεια της κατ’ άρθρο ψήφισης του νομοσχεδίου, ο βουλευτής Χανιών κ. Γ. Σταθάκης επέκρινε τους χειρισμούς της κυβέρνησης γύρω από το ζήτημα, εστιάζοντας την κριτική του σε τέσσερα ζητήματα. Πρώτoν, στο γεγονός ότι η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, σε αντίθεση με όσα υποστήριξε η κυβέρνηση, δεν αποτελεί πάγια πρακτική στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες. Αντιθέτως, εφαρμόζεται μόνο σε χώρες που, όπως και η Ελλάδα, έχουν μνημόνια εξαιτίας της ιδεολογικής εμμονής των πολιτικών δυνάμεων που τα εφαρμόζουν με αποτέλεσμα να προκρίνεται ως προτεραιότητα η δημοσιονομική εξυγίανση μέσα από την άκρατη ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Δεύτερον, οι ιδιωτικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων δεν γίνονται με τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών και ούτε λειτουργούν προς το συμφέρον της τουριστικής οικονομίας των εν λόγω περιοχών. Τα περιφερειακά αεροδρόμια κατά κανένα τρόπο δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό και αντίθετα προσφέρουν φθηνότερες υπηρεσίες από ιδιωτικά αεροδρόμια όπως το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Για την περίπτωση του αεροδρομίου Χανιών ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε στην επικείμενη επέκταση του υποδεικνύοντας το ότι η προγραμματισμένη χρηματοδότηση της θα ευνοήσει τελικά τον ιδιώτη επενδυτή ο οποίος θα αναλάβει τη διαχείριση του. Επιπλέον, η πρόσφατη μεταφορά του κέντρου δραστηριοτήτων της RYAN AIR στα Χανιά αποδεικνύει ότι η δημόσια διαχείριση των αεροδρομίων κατά κανένα τρόπο δεν εμποδίζει την λειτουργάς τους ως τοπικούς πόλους ανάπτυξης.
Τέλος, ο βουλευτής Χανιών αναφέρθηκε και στη μέθοδο με την οποία η κυβέρνηση επέλεξε να προωθήσει την διάλυση της Υ.Π.Α. μέσα από τροπολογία σε νομοσχέδιο με τελείως διαφορετικό πνεύμα και περιεχόμενο. Το γεγονός αυτό εκ των πραγμάτων περιορίζει το περιθώρια κοινοβουλευτικής συζήτησης επί του θέματος και την ικανότητα των εμπλεκόμενων φορέων να καταθέσουν τις διαφωνίες τους. Η διαδικασία αυτή δεν συμβάλει στην μέγιστη διαφάνεια γύρω από το ζήτημα και αποτελεί ολίσθημα από τις βέλτιστο τρόπο με τον οποίο οφείλουν να διεξάγονται οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες.


Επιτρέπεται η αναδημοσίευση, αρκεί να αναφέρεται η πηγή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

View My Stats

Twitter Updates