Αν και κανείς δεν μπορεί να μας διαβεβαιώσει ότι η τιμή του υγραερίου κίνησης δεν θα φτάσει κάποια στιγμή την τιμή του συμβατικού καυσίμου, η μείωση του κόστους μετακίνησης,άμεσα, με τη διασκευή του αυτοκινήτου μας σε υγραεριοκίνητο είναι με τις παρούσες συνθήκες, μια κάποια λύση!
Αν και ο νόμος επιτρέπει τις μετατροπές από το 2000, χρειάστηκε να περάσουν 10 χρόνια μέχρι η… ανάγκη να κάνει τους καταναλωτές να τις ανακαλύψουν, με αποτέλεσμα να γίνεται εδώ και ένα χρόνο μαζική «προσφυγή» στη λύση της υγραεριοκίνησης, τουλάχιστον στην Αθήνα.
Στα Χανιά η αγορά είναι πιο σφιχτή, καθώς υπάρχουν μόνο δύο συνεργεία αδειοδοτημένα για τη συγκεκριμένη δουλειά κι ένα μόνο πρατήριο εφοδιασμού υγραερίου κίνησης, αν και τη στιγμή που διαβάζετε αυτές τις γραμμές αναμένεται να έχουν δοθεί κι άλλες άδειες.
Όπως μας λέει ο Πρόεδρος του Σωματείου Μηχανικών Ηλεκτρολόγων Αυτοκινήτων κ. Μπάμπης Πετράκης, «Πολλοί μπορεί να έχουν δισταγμούς όσον αφορά στην ασφάλεια του αυτοκινήτου, όμως δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα εφόσον μια συσκευή τοποθετηθεί από υπεύθυνο και αδειοδοτημένο τεχνικό με την κατάλληλη υποδομή, σύμφωνα με το νόμο. Η νομοθεσία ορίζει ότι πρέπει να υπάρχουν σε ένα συνεργείο ανάλογες υποδομές για τη συγκεκριμένη εργασία.»
Σύμφωνα με το νόμο αυτό η εργασία εκτελείται από έναν μηχανικό που θα πρέπει να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος του Ν. 1575/1985 με ειδικότητα τεχνίτη συστημάτων υγραερίου. Οι συσκευές LPG και όλα τα εξαρτήματά τους εισάγονται κατά κύριο λόγο από την Ιταλία αλλά και άλλες χώρες όπως υποστηρίζουν οι τεχνίτες, οι συσκευές LPG έχουν σχεδιαστεί για να είναι ασφαλείς στη χρήση, ακόμη και σε περίπτωση ατυχήματος (π.χ. τρακάρισμα). Οι δεξαμενές αποθήκευσης LPG έχουν πολύ ανθεκτικότερα τοιχώματα (από κράμα σιδήρου - χάλυβα 3 χιλιοστά) από αυτά του ρεζερβουάρ βενζίνης, γι’ αυτό και σε περίπτωση τρακαρίσματος αντέχουν σε τεράστιες δυνάμεις, χωρίς παραμόρφωση ή διαρροή. Η ροή του LPG διακόπτεται αυτόματα από δύο ηλεκτρονικές βαλβίδες μόλις σταματήσει ο κινητήρας του οχήματος. Η δεξαμενή και το σύστημα φέρουν βαλβίδες αντεπίστροφες και ανακούφισης της πίεσης. Το κύκλωμα μεταφοράς του LPG από τη δεξαμενή προς τη συσκευή είναι απόλυτα στεγανό και οδεύει εξωτερικά της καμπίνας των επιβατών του ΙΧ.
«Αυτές οι συσκευές, τονίζει ο κ. Πετράκης, μπορούν να τοποθετηθούν σε όλα ανεξαιρέτως τα αυτοκίνητα. Σε ότι έχει να κάνει με την τοποθέτηση, το μόνο αρνητικό είναι ότι πρέπει να τοποθετηθεί η φιάλη υγραερίου σε ένα σημείο του αυτοκινήτου, είτε στο πορτ-μπαγκάζ, είτε από κάτω από το αυτοκίνητο, σε σημείο εμπάση περιπτώση που ορίζει ο κατασκευαστής και που συνήθως είναι ο χώρος της ρεζέρβας. Η δεξαμενή είναι μια φιάλη που χωράει από 50-100 λίτρα, υπάρχει μια ηλεκτρονική συσκευή (εγκέφαλος) που διαχειρίζεται το σύστημα, και στον χώρο του κινητήρα τοποθετούνται τα μπεκ ψεκασμού του υγραερίου μαζί με πνεύμονα ή ρυθμιστή πίεσης και τις αντίστοιχες βαλβίδες ασφαλείας και διακοπής υγραερίου.»
Ποιο είναι το κόστος;
«Το κοστολόγιο, μας λέει ο κ. Πετράκης, διαμορφώνεται ανάλογα με την αξία της συσκευής που θα τοποθετηθεί, ανάλογα και με τον τύπο του αυτοκινήτου και το μέγεθος του κινητήρα. Σε ό,τι έχει να κάνει με την ποιότητα και την προέλευση της συσκευής αυτής υπάρχουν πολλά εργοστάσια, αλλά πρέπει να προσέξει ο καταναλωτής να είναι από αξιόπιστη μάρκα και όχι άγνωστης προέλευσης.»
Γενικά το κόστος κυμαίνεται από 1200 έως 3000 ευρώ.
Ελεγχος σε ΚΤΕΟ
Μετά την εγκατάσταση του συστήματος του υγραερίου ο μηχανικός υποχρεούται να παραδώσει στον κάτοχο του αυτοκινήτου υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/1986 που ενημερώνει το ΚΤΕΟ πως η διασκευή έγινε σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Το αυτοκίνητο, στη συνέχεια, περνάει από τεχνικό έλεγχο σε ΚΤΕΟ για να διαπιστωθεί πως η εργασία, όντως, έγινε με βάση τους κανόνες του υπουργείου.
Στη συνέχεια, στη Διεύθυνση Μεταφορών της Νομαρχίας, που είναι αρμόδια για τις άδειες κυκλοφορίας αυτοκινήτων, συμπληρώνεται στην άδεια κυκλοφορίας η χρήση και του υγραερίου ως καυσίμου κίνησης.
Πλεονεκτήματα
Εάν κάποιος θέλει να μετατρέψει το αυτοκίνητό του σε υγραεριοκίνητο, το πρώτο που πρέπει να ξέρει είναι πως θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί και τη δεξαμενή της βενζίνης και εκείνη του υγραερίου. Η αυτονομία του οχήματός του, δηλαδή, θα διπλασιαστεί και εκείνος θα έχει τη δυνατότητα επιλογής καυσίμου κατά την ώρα της κίνησης. Τo υγραέριο LPG, όπως λένε οι εγκαταστάτες, είναι καύσιμο υψηλών προδιαγραφών, ασφαλές, οικολογικό και πολύ πιο οικονομικό σε σχέση με τη βενζίνη.
Τα οφέλη του είναι τα εξής:
Η τιμή του υγραερίου είναι, προς το παρόν σχεδόν η μισή της τιμής της αμόλυβδης βενζίνης.
Ο κινητήρας έχει λιγότερες φθορές, λόγω της καθαρότερης καύσης του LPG, η οποία δεν αφήνει υπολείμματα, και έτσι επιμηκύνεται η ζωή του.
Τα ίδια ακριβώς ισχύουν και για τον καταλύτη του οχήματος.
Ο κινητήρας που δουλεύει με LPG χρειάζεται λιγότερα σέρβις διότι:
δεν σχηματίζονται επικαθίσεις σωματιδίων άνθρακα (κάπνα) στα χιτώνια των κυλίνδρων
τα μπουζί είναι κατά πολύ καθαρότερα
οι αλλαγές φίλτρων και λαδιών είναι αραιότερες
τα λάδια του κινητήρα δεν αδυνατίζουν (δεν σπάνε)
η διάρκεια ζωής του κινητήρα με σωστή συμπίεση είναι μεγαλύτερη.
Μειονεκτήματα: η δεξαμενή πιάνει χώρο και δεν ξέρουμε αν θα ανέβει η τιμή του όσο και της βενζίνης (ήδη ανέβηκε 30%). Στα Χανιά, υπάρχει μόνο ένα πρατήριο προς το παρόν που διαθέτει υγραέριο κίνησης (στο Γαλατά) αλλά υπάρχουν πληροφορίες ότι θα ανοίξει κι άλλο. Στα Χανιά οι εξειδικευμένοι τεχνίτες είναι λίγοι. Για να μάθει ο ενδιαφερόμενος ποιοι είναι, μπορεί να απευθυνθει είτε στο Σωματείο Μηχανικών Ηλεκτρολόγων Αυτοκινήτων και Μηχανημάτων Ν.Χανίων είτε να ρωτήσει το δικό του τεχνίτη.
Περισσότερα | στη σελίδα μας στο facebook
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου