5/3/12

Διαμετακομιστικός Σταθμός στο Νότο; Όχι ευχαριστώ!


Κίνηση Πολιτών Μεσαράς για το Περιβάλλον
Παρέμβαση στο Διήμερο ανοιχτής συζήτησης: «Η υπόθεση του Μετώπου, υπόθεση του Λαού», που οργάνωσαν οι «Πολίτες κατά του χρέους»,
3-4 Μαρτίου 2012, Βασιλική Αγίου Μάρκου - Ηράκλειο

της Σύλλας Παπαγιαννοπούλου

Όχι ευχαριστώ! Μια ευγενική απόρριψη που στα τέλη της δεκαετίας του 70 συνδέθηκε με το κίνημα ενάντια στη χρήση πυρηνικής ενέργειας.
Σήμερα η ίδια απόρριψη, θα δούμε πόσο θα παραμείνει ευγενική, συνοδεύει τη συνάντηση των πλατειών- όχι ευχαριστώ δεν θα πάρουμε τα μνημόνιά σας, τη διεκδίκηση ελεύθερων χώρων - όχι ευχαριστώ, θα παραμείνουμε στους χώρους που μας ανήκουν και που δεν επιθυμούμε να μετατραπούν σε γήπεδα και πολυκαταστήματα. Tην «Πράσινη Ανάπτυξη», συγνώμη αλλά προτιμούμε τα βουνά και τους κάμπους μας από τους σβούρους και τους καθρέπτες σας. Ένα συνολικό όχι ευχαριστώ, αλλά ο πλούτος θα παραμείνει σε αυτούς που τον παράγουν και τον δικαιούνται, και δεν θα περάσει σε μερικούς επιχειρηματικούς ή πιστωτικούς καταπατητές. Και όλα αυτά τα ΟΧΙ, μετατρέπονται σε κινήσεις, τοπικές – πανελλαδικές και παγκόσμιες.
Σε οργανωμένα, ως ένα βαθμό, διεκδικούντα πλήθη. Μια αποφασιστική, μαζική, συνειδητοποιημένη πολιτική δύναμη που εκφράζει τις διαθέσεις της κοινωνίας. Αυτόνομη, που διατηρεί την ανεξαρτησία της και τις αποστάσεις της τόσο από τη διαχείριση της εξουσίας όσο και την αναρχία.


Ένα αντίστοιχο όχι, είπε μια αντίστοιχη ομάδα ανθρώπων που συναντήθηκε στο Νότο τον Οκτώβρη του 2006. Ο τότε Υπουργός ναυτιλίας, κρητικός κ. Κεφαλογιάννης, είχε αποφασίσει πως το Τυμπάκι αποτελούσε τον ιδανικό τόπο εγκατάστασης ενός διαμετακομιστικού σταθμού, κινέζικων ή κορεατικών συμφερόντων και ύφαινε μεθοδικά το νήμα της προώθησης του έργου στην περιοχή.
Πριν τη συνάντησή μας, με στόχο την οργάνωση της δράσης μας, είχαν υπάρξει κάποιες συναντήσεις φορέων στο Τυμπάκι. Από αυτές ωστόσο, πέρα από κάποιες συντεχνιακές κυρίως (τουριστικές επιχειρήσεις) αντιρρήσεις, δεν είχε προκύψει κάποια συγκροτημένη και στοιχειοθετημένη απάντηση, στην επιχειρηματολογία του Υπουργείου. Επιχειρηματολογία που δε διέφερε από τα όσα γνωστά λέγονται και που αφορούν στα περισσότερα τερατουργήματα που χωρίς συναίνεση σχεδιάζονται – τώρα εντός πλαισίου fast track-, περί αναπτυξιακού έργου, θέσεων εργασίας, πλούτου που θα συρρεύσει και νέας προοπτικής για τον τόπο. Χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται ποιος πληρώνει, ποιος πραγματικά κερδίζει και ποιος υφίσταται τις συνέπειες.
Αντιμαχόμαστε ως τα σήμερα – και για όσο κάποιοι θα επιμένουν να επαναφέρουν το ζήτημα- ένα Διαμετακομιστικό σταθμό- τον 6ο σε μέγεθος στον κόσμο. Ένα μη αναστρέψιμο καταστροφικό για όλο το Νότο έργο, που όλοι, κύρια τα ΜΜΕ, επέμεναν να ονομάζουν «Πύλη του Νότου». Μια Πύλη που ενώ παρέπεμπε στην επιθυμία για τη δημιουργία ενός Εμπορικού-μεταφορικού λιμανιού, που είχε συμπεριληφθεί στον περιφερειακό χωροταξικό σχεδιασμό της Κρήτης, κατέληξε στο να αποκαλυφθεί ότι αφορούσε αποκλειστικά σε εξειδικευμένο κομβικό λιμένα εμπορευματοκιβωτίων. Μέσα από την προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ENVECO – τη βίβλο του ΥΕΝ, την Προκαταρκτική Περιβαλλοντική θετική Εκτίμηση και Αξιολόγηση του έργου από το ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά και τον Εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό που το έριξε γενικά στο Νότο -

Η Κίνηση Πολιτών Μεσαράς για το Περιβάλλον συγκροτήθηκε, με σκοπό να παρεμβαίνει σταθερά σε κάθε κίνηση προπαγάνδας υπέρ του έργου. Και έδρασε στο Ηράκλειο συμπληρωματικά στις κινήσεις που γινόντουσαν στον αντίστοιχο νότο του Ρεθύμνου.
Απαντήσαμε σε κάθε δημοσίευση, μοιράσαμε (και δεν ήταν εύκολο στην αρχή) υλικό, ήμασταν μπροστά σε κάθε Κορεάτη, παρόντες σε κάθε δημοτικό συμβούλιο και κάθε παρουσίαση του έργου από τον Κεφαλογιάννη σε Τυμπάκι και Μοίρες.
Ήμασταν παρόντες στην επίσκεψη του Πολυτεχνείου και επιχειρηματολογήσαμε όταν αυτό παρουσίασε την προκαταρκτική μελέτη που συνέταξε κατόπιν παραγγελίας του ΥΕΝ και της Νομαρχίας Ηρακλείου.
Σε συνεργασία με την Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου καταθέσαμε αίτηση ακύρωσης της αρχικής θετικής γνωμοδότησης του ΥΠΕΧΩΔΕ
Και τελικά είχαμε τη χαρά να είμαστε παρόντες και όταν ο Γ.Γ κ. Βλάχος, δήλωσε ότι το έργο αποσύρεται λόγο της αντίδρασης της τοπικής κοινωνίας.
Κύρια τα επιχειρήματά μας βασίστηκαν:
Στην αυθαίρετη χωροθέτηση του έργου, η οποία δεν αιτιολογείται αλλά και δεν μνημονεύεται σε καμιά πρότερη μελέτη ή σχεδιασμό. Το έργο δεν προκύπτει από χωροταξικό ή πολεοδομικό σχεδιασμό, ούτε από άλλο σχεδιασμό εθνικού επιπέδου, ούτε από μελέτη σκοπιμότητας που να διερευνά και να αποδεικνύει ωφέλεια είτε σε εθνικό είτε σε τοπικό επίπεδο. Η χωροθέτηση βασίστηκε απλά σε υπολογισμούς για τις αυξημένες ανάγκες του διεθνούς εμπορίου και το ενδιαφέρον επενδυτών που θεωρήθηκε δεδομένο.

Στην περιβαλλοντική του επικινδυνότητα. Οι εμπνευστές του αφού ακλούθησαν τη λογική της αυθαίρετης αλλά δεδομένης χωροθέτησης, συνέχισαν στο ίδιο πνεύμα και με την περιβαλλοντική του «αξιολόγηση». Υποτιμώντας το εύρος των επιπτώσεων κατασκευής, παρέπεμπαν σε μελλοντικές περιβαλλοντικές μελέτες (των επενδυτών) την όποια αναφορά σε επιπτώσεις στις προστατευόμενες περιοχές και προστατευόμενα είδη που συναντώνται στην ίδια με το έργο περιοχή.

Στην καταστροφική και αντιαναπτυξιακή για την περιοχή προοπτική. Σχεδίαζαν τη βιομηχανοποίηση μιας περιοχής της οποίας η απασχόληση σε ποσοστό 86% συγκεντρώνεται στην γεωργία και τον τουρισμό. Και ενώ δε δίσταζαν να παραδεχτούν ότι θα υπάρξουν αρνητικές οικονομικές επιπτώσεις στις γεωργικές και τουριστικές δραστηριότητες, αλλά και ότι η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων δεν αναμένεται να συνεισφέρει στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, αντιστάθμιζαν την απώλεια εισοδήματος και παραγωγικών δραστηριοτήτων με τη δημιουργία 1342 θέσεων εργασίας. Από τις οποίες το 60% αφορούσε σε χειριστές μηχανημάτων & εργάτες, το 1,8% σε εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό συντήρησης, το 13% σε τελωνειακούς, λιμενικούς και αστυνομικούς και το 25% σε υπαλλήλους των ιδιωτικών εταιρειών στις οποίες θα παραχωρηθεί η διαχείριση και λειτουργία του σταθμού. Καμία δηλαδή δεν συνδεόταν με την υφιστάμενη και θιγόμενη και πολλαπλάσια σε θέσεις εργασίας, δραστηριότητα της περιοχής.

Το διαμετακομιστικό Κέντρο στο Νότο, εξακολουθεί να υπάρχει ως ιδέα και κατά καιρούς και με διάφορες ευκαιρίες κάποιοι το ανασύρουν στο προσκήνιο. Εμείς απλά δηλώνουμε παρόντες και έτοιμοι να αντεπιτεθούμε.
Ενώ παράλληλα συζητάμε και παρεμβαίνουμε στην περιοχή μας και μέσα από το Δίκτυο Οικοκρήτη, σε θέματα που αφορούν στη διαχείριση των απορριμμάτων, τους υδάτινους πόρους, την προστασία των προστατευόμενων περιοχών.
Και σήμερα συναντιόμαστε με άλλες κινήσεις και φορείς ενάντια σε μια νέα απειλή για την Κρήτη. Τις Βιομηχανικές εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Τα ΚΙΝΗΜΑΤΑ είναι απαραίτητα για τις κοινωνίες και το πολιτικό σύστημα, είναι αλληλέγγυα, είναι παρόντα, μάχιμα, και μέσα από την κοινή δράση τους αποτελεσματικά και γι αυτό επικίνδυνα για το σύστημα εξουσίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

View My Stats

Twitter Updates