15/4/13

Αεροδρόμια: Με προσφυγή στο ΣτΕ απειλεί η ΟΣΥΠΑ

Πηγή: euro2day.gr

Σοβαρές επιφυλάξεις εκφράζουν οι εργαζόμενοι στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ότι η εκχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες δεν θα ενισχύσει την τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας, αλλά θα έχει αντίθετο αποτέλεσμα, απομακρύνοντας, λόγω αύξησης του κόστους, μεγάλο αριθμό πτήσεων τσάρτερ, που σήμερα επιλέγουν τα περιφερειακά αεροδόμια.


Η ΟΣΥΠΑ αντιδρά στα σχέδια του υπουργείου Ανάπτυξης για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, που συζητιούνταν χθες στη Βουλή ως τροπολογία του σχεδίου νόμου του ΥΠΑΝ για τη διαμόρφωση φιλικού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις, υποστηρίζοντας ότι είναι μία κίνηση που θα πλήξει την περιφέρεια σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Παράλληλα, οι εκπροσωποί της δεν παρέλειψαν να αναφερθούν και σε εθνικούς κινδύνους που εγκυμονεί ο σχεδιασμός αυτός.


Τα έσοδα μόλις που ισοφαρίζουν τα έξοδα


Σε μια νησιωτική χώρα, όπου ποσοστό 80% της τουριστικής κίνησης διακινείται αεροπορικά, είναι καθοριστικός ο ρόλος των αερομεταφορών στην ανάπτυξη του τουρισμού και της εθνικής οικονομίας, σημείωσε ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ κ. Αλεβιζόπουλος.

Ο ίδιος τόνισε ότι ο σχεδιασμός του υπουργείου δεν μπορεί στην πράξη να λειτουργήσει αφού προβλέπεται η σύσταση μιας ανώνυμης εταιρείας στην οποία θα ενταχθούν τα 24 αεροδρόμια, τα οποία δεν είναι κερδοφόρα, αλλά υφίστανται για κοινωνικούς, οικονομικούς και εθνικούς λόγους.

Ωστόσο, σημείωσε, δεν έχει γίνει καμία μελέτη βιωσιμότητας για τα αεροδρόμια αυτά, τα οποία μόνο για να λειτουργήσουν χρειάζονται ετησίως 150 εκατομμύρια ευρώ. Στο ποσό αυτό δεν υπολογίζονται τα κόστη που απαιτούνται ώστε να γίνουν έργα ανάπτυξης των υποδομών στους περιφερειακούς αερολιμένες, που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι απαραίτητα για να συνεχίσουν τη λειτουργία τους, αφού αρκετοί εξ αυτών δεν μπορούν να υποδεχθούν πτήσεις νέου τύπου ελικοφόρων αεροσκαφών.

Ωστόσο, το σύνολο των εσόδων από τη λειτουργία όλων των περιφερειακών αεροδρομίων, δηλαδή και αυτών που βγαίνουν προς πώληση και των άλλων που θα παραμείνουν στον έλεγχο του δημοσίου, ανέρχεται κάθε χρόνο σε 200 εκατ. ευρώ. Όμως, από το ποσό αυτό πρέπει να εξαιρεθούν 50 εκατ. ευρώ που είναι τα έσοδα του αερολιμένα στο Ηράκλειο, ο οποίος, όμως δεν παριλαμβάνεται στο σχέδιο αφού πρόκειται να δοθεί «πακέτο» με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης κάθε χρόνο έχει έσοδα 37 εκατ. ευρώ, της Ρόδου 27 εκατ., τα αεροδρόμια της Κέρκυρας και της Κω έχουν έσοδα 17 εκατ., ενώ ο αερολιμένας των Χανίων έχει έσοδα της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ.

Δέκα περιφερειακά αεροδρόμια παρουσιάζουν ετήσια έσοδα που κυμαίνονται από 1 έως 5 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα, μικρότερα, έχουν έσοδα από 7.000 έως 800.000 ευρώ τον χρόνο. Δηλαδή, σύμφωνα τουλάχιστον με τους εργαζόμενους στην ΥΠΑ, τα έσοδα όλων των αεροδρομίων μόλις που επαρκούν για την κάλυψη του λειτουργικού τους κόστους. Για τον λόγο αυτό, η ΟΣΥΠΑ εκτιμά πως είτε θα οδηγηθούν σε λουκέτο τα μικρά αεροδρόμια, είτε δεν θα υπάρξει ενδιαφέρον για αυτά που βγαίνουν προς αποκρατικοποίηση.


Φόβος για απώλειες πτήσεων τσάρτερ
Ο κ. Αλεβιζόπουλος σημείωσε ότι η μεταφορά των αεροδρομίων στο ΤΑΙΠΕΔ είναι παράνομη καθώς πρόκειται για κρατική περιουσία και προανήγγειλε προσφυγή της ΟΣΥΠΑ στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Παράλληλα, εξέφρασε φόβους ότι το πέρασμά τους σε ιδιώτες θα πλήξει βαρύτατα τον τουρισμό καθώς, αν ακριβύνουν τα τέλη, θα χαθούν χιλιάδες πτήσεις τσάρτερ. Προς επίρρωσιν αυτών, ανέφερε ότι κάθε χρόνο το αεροδρόμιο του Ηρακλείου υποδέχεται 35.000 πτήσεις τσάρτερ, την ώρα που ο αερολιμένας της Αθήνας έχει λίγες εκατοντάδες πτήσεις τσάρτερ. «Αν το Καστέλι γίνει όπως το Ελευθέριος Βενιζέλος, τότε η Κρήτη θα θρηνήσει τον τουρισμό της», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ υποστήριξε πως σε κανένα άλλο αεροδρόμιο -πλην της Θεσσαλονίκης- δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις δημιουργίας εμπορικού πάρκου ώστε να προκύπτουν έσοδα για τον ανάδοχο, όπως στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αθήνας.


Χατζηδάκης: Μνημονιακή υποχρέωση η σύναψη συμβάσεων
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στη Βουλή, υποστηρίξε ότι η σύναψη συμβάσεων παραχώρησης για τα περιφερειακά αεροδρόμια ήταν μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας και σε διαφορετική περίπτωση θα δημιουργούνταν εμπλοκή με την τρόικα.

«Δεν είμαστε πρωτοπόροι, ακολουθούμε την πεπατημένη άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Το έχουν κάνει οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Πρόσφατα η Πορτογαλία τελείωσε τη διαδικασία, και μάλιστα παραχωρώντας με μία συστάδα όλα τα αεροδρόμια της χώρας».

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι ο δημόσιος φορέας, που θα διαχειρίζεται τα αεροδρόμια που θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, θα χρηματοδοτείται από τα έσοδα των αεροδρομίων που θα ιδιωτικοποιηθούν.


Οι δύο συστάδες
Το σχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης προβλέπει ότι η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας θα προχωρήσει σε δύο ισοδύναμες ομάδες: Στην πρώτη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια του Ιονίου και της ηπειρωτικής χώρας, τα οποία το 2011 διακίνησαν 9,3 εκατομμύρια επιβάτες.
Στην ομάδα αυτήν ανήκουν οι αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων. Ο ανάδοχος της ομάδας αυτής, εφόσον το θελήσει, θα μπορεί να προσθέσει στη συστάδα αυτή και τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου και Καλαμάτας.

Στη δεύτερη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Δωδεκανήσων - Κυκλάδων και Αιγαίου με συνολική κίνηση 8,3 εκατ. επιβατών το 2011. Πρόκειται για τα εξής αεροδρόμια: Σκιάθου, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κω και Ρόδου. Ο επενδυτής της συστάδας αυτής μπορεί επίσης να επιλέξει και τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου και Λήμνου. Δυνατότητα παραχώρησης σε μία από τις δύο ομάδες υπάρχει και για το αεροδρόμιο της Αγχιάλου, εφόσον, βέβαια, υπάρξει ενδιαφέρον.

Τέλος, με ξεχωριστό διαγωνισμό θα προχωρήσει το αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι. Η προώθηση του διαγωνισμού θα γίνει μετά την απεμπλοκή του ζητήματος των αυτοκινητοδρόμων, που αναμένεται σύντομα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

View My Stats

Twitter Updates