Η χάραξη λιμενικής πολιτικής για το λιμάνι της Σούδας, η δημιουργία ενός ευέλικτου θεσμού για τη διαχείριση του και ο αποχαρακτηρισμός του από “συμπληρωματικό του λιμανιού Ηρακλείου”, πρέπει να είναι τα ζητούμενα για το Λιμάνι της Σούδας από δω και στο εξής, εαν θέλουμε η ανάπτυξη του και η καθιέρωσή του ως Τουριστικού να έχει διάρκεια.
“Συμπληρωματικό” του λιμανιού του Ηρακλείου χαρακτηρίζεται στο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο που ψηφίστηκε επί Σουφλιά, το λιμάνι της Σούδας. Χαρακτηρισμός που πόρω απέχει από το αυτόν του “λιμανιού υποδοχής τουριστικών πλοίων” που πρέπει να κατοχυρωθεί θεσμικά ΚΑΙ για τη Σούδα, ώστε η χρηματοδότηση της ανάπτυξης του λιμανιού προς αυτή την κατεύθυνση να είναι απρόσκοπτη. Η προσπάθεια που ξεκίνησε ο τουριστικός πράκτορας Αντώνης Τσαγκαράκης με τη συμπαράσταση ενός Χανιώτη και μάλιστα Ακρωτηριανού, μεγαλοστελέχους της εταιρείας που εκπροσωπεί ο κ. Τζαγκαράκης και η οποία εδρεύει στο Μαϊάμι, δεν πρέπει να πάει στο βρόντο.
Τα όσα δημοσιοποιήθηκαν τους προηγούμενους μήνες για την προετοιμασία του λιμανιού να δεχθεί κρουαζιερόπλοια, προσωρινά στην εμπορική προβλήτα και για την πρόβλεψη σύντομα να γίνουν τα απαραίτητα έργα επέκτασης και εκβάθυνσης της επιβατικής προβλήτας ΑΔΡΙΑΣ, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά δε φτάνουν. Για παράδειγμα, εξαγγέλθηκαν έργα εξωραϊσμού στο Εμπορικό λιμάνι για να φιλοξενήσει τα πρώτα κρουαζιερόπλοια. Ακόμα και με αυτά όμως, κατά πόσον η “βαρειά” βιομηχανική εικόνα της εμπορικής προβλήτας θα αλλάξει προς το... “τουριστικότερον;”
Από την άλλη, η πρόταση μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων του Νομαρχιακού Λιμενικού Ταμείου στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο ίσως να μην είναι αρκετή για να λύσει το βασικότερο πρόβλημα, αυτό της διαχείρισής του. Η διαχείριση του Ηρακλειώτικου Λιμανιού υπάγεται στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου. Η αντίστοιχη διαχείριση του λιμανιού της Σούδας από ένα δυσκίνητο, μικρών δυνατοτήτων, πόρων και αρμοδιοτήτων Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες που προκύπτουν, τόσο από τις εμπορικές όσο και από τις τουριστικές χρήσεις;
Εμείς λοιπόν δεν πειστήκαμε για όλα αυτά τα...ονειρεμένα που ακούσαμε για το λιμάνι της Σούδας! Ετσι, ρωτήσαμε τον άνθρωπο που αν και είναι ο πιο έμπειρος από τους αιρετούς στο θέμα κι ο πιο κατάλληλος -“παιδί του λιμανιού” χαρακτηρίζει τον εαυτό του- δεν κλήθηκε σε καμία από τις συσκέψεις που έγιναν τους τελευταίους δύο μήνες. Τον πρώην Δήμαρχο Σούδας Γιάννη Περάκη:
-Μέχρι στιγμής δε βλέπουμε να έχει ξεκινήσει ο εργολάβος τα εξωραϊστικά έργα στην εμπορική προβλήτα....Θα προλάβει;
-Καταρχήν, το τμήμα που Εμπορικού Λιμανιού στις αποθήκες της Ενωσης (δυτικό σιλό) τα βάθη είναι γύρω στα 12 μέτρα ενώ στην Αδριάς είναι μέχρι 10 μέτρα, κι αυτός είναι ο λόγος που τα κρουαζιερόπλοια, που έχουν μεγάλο εκτόπισμα θα πάνε στο εμπορικό τμήμα. Επειδή οι παρεμβάσεις που θα γίνουν εκεί είναι μικρές και εύκολες, μπορεί να τελειώσουν γρήγορα. Το σημαντικότερο απο κει και πέρα για μένα, είναι να γίνει ένας πολύ καλός συντονισμός και μια συνεργασία μεταξύ της Δημοτικής Αστυνομίας και της Τροχαίας, ώστε οι δυσκολίες που δημιουργούνται από την έλλειψη κατάλληλων δρόμων για την κυκλοφορία να ξεπεραστούν, ώστε οι ώρες που θα γίνεται η άφιξη των κρουαζιερόπλοιων να είναι εύκολη και απρόσκοπτη η προσπέλαση προς τα Χανιά. Το θέμα του πάρκιγκ των τουριστικών λεοφωρείων στα Χανιά έχει λυθεί, με την παραχώρηση για ένα χρόνο του οικοπέδου της ΑΒΕΑ, οπότε σε πρώτη φάση αν συνεργαστούν οι φορείς θα πάει καλά. Θα υπάρξουν δυσκολίες, αλλά θα πρέπει να ξεπεραστούν αλλιώς θα χάσουμε αυτή την ευκαιρία.
-Και για τα μεγάλα έργα που πρέπει να γίνουν στην επιβατική προβλήτα;
-Οι χρήσεις του Λιμανιού είναι προσδιορισμένες. Ανατολικά, η προβλήτα Αδρίας είναι επιβατικής χρήσης. Δυτικά είναι οι εμπορικές χρήσεις του λιμανιού, ακολουθεί η λιμενολεκάνη όπου φιλοδοξούμε όλοι να δούμε μια μαρίνα, -λιμενικό καταφύγιο μικρών σκαφών λέγεται προς το παρόν- και τέλος είναι η αλιευτική χρήση και η ναυταθλητική. Η επόμενη φάση των έργων μάλιστα, προβλέπει την ολοκλήρωση των έργων υποδομής του εμπορικού λιμανιού, στο τμήμα του τουριστικού λιμανιού - μαρίνας και στο υπόλοιπο τμήμα που πρεπει να είναι τα μικρά αλιευτικά σκάφη. Αυτά προβλέπει το χωροταξικό σχέδιο της μελέτης Ρογκάν και πρέπει να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες και να γίνουν έργα. Τώρα η μελέτη που έχει προκυρηχθεί αφορά μόνο τον επιβατικό σταθμό και τίποτ’ άλλο. Επίσης πρέπει να επισημάνω ένα σημαντικό θέμα που δεν άκουσα να το θίγει κανείς. Η επέκταση της προβλήτας ΑΔΡΙΑΣ σύμφωνα με την αρχική πρόταση του Ρογκάν, κατά 150 μέτρα, είχε βορειοανατολική κατεύθυνση, το τελευταίο τμήμα δηλαδή θα λοξεύει προς τα βορειοανατολικά. Αυτή η λοξή θέση που έχει και μικρότερο κόστος από την ευθεία απορρίφθηκε τότε από το ΓΕΝ που θεώρησε ότι θα είχε πρόβλημα ασφάλειας. Αυτό πρέπει να διορθωθεί στη νέα επέκταση. Οι διοικητές του Ναυστάθμου που γνωρίζουν αυτό το θέμα, είναι διατεθιμένοι να βοηθήσουν.
Τέλος, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι τα έργα υποδομής που γίνονται σε ένα λιμάνι δεν νοούνται ξεκομμένα από την πόλη. Δηλαδή αν οι απορροές υδάτων καταλήγουν στη λιμενολεκάνη όπως γίνεται τώρα, δεν είναι αυτονόητο ότι κάθε τόσο θα χρειαζόμαστε εκβαθύνσεις;
-Ομως, κύριε Περράκη, αρκούν αυτά; Αρκούν κι αυτά που θα γίνουν μακροπρόθεσμα, η εκβάθυνση δηλαδή της προβλήτας ΑΔΡΙΑΣ και η επέκτασή της ως μόνιμη υποδομή για τα κρουαζιερόπλοια; Μήπως χρειάζεται και κάποια θεσμική υποδομή;
-Το σημαντικότερο είναι ότι στο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο που έχει ψηφιστεί (επί Σουφλιά) και το Αεροδρόμιο του Ακρωτηρίου και το Λιμάνι της Σούδας, έχουν καταγραφεί ως “συμπληρωματικά” αυτών του Ηρακλείου. Σημειωτέον δε ότι το Λιμάνι του Ηρακλείου χαρακτηρίζεται ως “τουριστικό”. Είχαμε κάνει όπως θυμάστε, μαζί με το Δήμαρχο Ακρωτηρίου κ. Κυνηγό κινητοποιήσεις (και τότε δε μας ακολούθησε ούτε ο Πρόεδρος της ΤΕΔΚ κ. Βιρβιδάκης, ούτε ο Νομάρχης) αλλά δυστυχώς δεν καταφέραμε να αλλάξουμε αυτον τον προσδιορισμό. Και αυτό είναι το ζητούμενο αν θέλουμε να έχουμε και θεσμική κατοχύρωση έναντι του λιμανιού του Ηρακλείου.
Μην ξεχνάτε εξάλλου, ότι τις δυνατότητες που θα έχει το Λιμάνι της Σούδας και μετά την επέκταση της προβλήτας Αδριάς λόγω των φυσικών του χαρακτηριστικών, δεν μπορεί να τις αποκτήσει το λιμάνι του Ηρακλείου, ότι έργα υποδομής κι αν κάνουν εκεί. Ακόμα και το μειονέκτημα της παρουσίας των στρατιωτικών βάσεων μπορούμε να το μετατρέψουμε σε πλεονέκτημα, αφού η ύπαρξή τους παρέχει τη μεγίστη δυνατή ασφάλεια στο λιμάνι.
Πέρα απ΄ αυτό, το πιο σημαντικό είναι η χάραξη λιμενικής πολιτικής. Η σημερινή Δημοτική Αρχή πρέπει να χαράξει μια λιμενική πολιτική.Το λιμάνι της Σούδας, με τόσα χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα πουδιαθέτει δεν μπορεί νάναι αποκομμένο από τον πανελλαδικό σχεδιασμό που υπάρχει για τη λιμενική πολιτική. Υπάρχει στην Περιφέρεια Κρήτης, αρα σε επίπεδο Περιφερειακού Συμβουλίου και Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων πρέπει να προσδιορίσουν τί ρόλο πρέπει να παίξει αυτό το λιμάνι. Να ξεκαθαριστεί ότι δεν μπορεί να είναι συμπληρωματικό του Ηρακλείου και να προσδιοριστεί ο φορέας διαχείρισής του. Η διαχείριση αυτή, εκτός από τις υπηρεσίες που ως τώρα επαφίονται στο φιλότιμο του εκάστοτε Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου, καθαριότητα, τροφοδοσία, αλλαγή πληρωμάτων κ.α., πρέπει να περιλαμβάνει και τη διεθνή προβολή του λιμανιού και την ενημέρωση όλων των διερχόμενων από την περιοχή πλοίων για τις δυνατότητες φιλοξενίας που παρέχει το λιμάνι της Σούδας. Δεν μπορεί να είναι “Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο” η διαχείριση του λιμανιού. Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο σημαίνει ένα Νομικό Πρόσωπο Δήμου που παρασάγγας απέχει, από τις δυνατότητες που έχει μια ανώνυμη εταιρεία. Οπως ο Οργανισμός Λιμένων Χανίων που είχαμε ξεκινήσει τη διαδικασία να κάνουμε πριν από πέντε χρόνια, αλλά για διάφορους λόγους δεν ευδοκίμησε. Τότε, και με τη σημαντική βοήθεια πρέπει να τονίσω του βουλευτή Στέλιου Νικηφοράκη, είχαμε καταλήξει και στο σχήμα της Α.Ε.
Εκατό αφίξεις σε οκτώ μήνες!
Ο Αντώνης Τζαγκαράκης, εκπροσωπεί με το γραφείο Navigator τη μία μεγάλη τουριστική εταιρεία που “έκλεισε” το λιμάνι για τις κρουαζιέρες της. Ο ίδιος ασχολείται εδώ και χρόνια με την προβολή του λιμανιού και τονίζει πως “οι λόγοι που επιλέχθηκε το λιμάνι της Σούδας ως σταθμός,είναι τόσο οι φυσικές ομορφιές του τόπου μας, η παλιά πόλη των Χανίων και τα μνημεία της γύρω περιοχής όσο και το γεγονός ότι το ίδίο το λιμάνι είναι ένα από τα ασφαλέστερα της Μεσογείου.”
Ο ίδιος μας πληροφορεί ότι “το NAVIGATOR, που θα είναι και το πιο τακτικό μας καράβι θα έρχεται κάθε Παρασκευή από τις 20 Μαίου ως τις 20 Νοεμβρίου. Θα φτάνει το πρωί στις 8 και θα φεύγει στις 3 το μεσημέρι. Συνολικά θα έχουμε φέτος 12 πλοία με 58 αφίξεις, μόνο από τη δική μας εταιρεία. Το πρώτο πλοίο που θα έρθει, είναι το “αδερφάκι” του NAVIGATOR, θα έρθει στις 2 Απριλίου και θα έχει δέκα αφίξεις φέτος. Μιλάμε για πλοία 312 μέτρων με δυνατότητα μεταφοράς 3.000 ατόμων και πλήρωμα 1200 άτομα περίπου. Οι υπόλοιπες αφίξεις αφορούν κρουαζιερόπλοια με 2.000 επιβάτες και 700 άτομα πλήρωμα και τέλος αφίξεις μικρότερου μεγέθους κρουαζιερόπλοιων, τα οποία έχουν καταπλεύσει στο παρελθόν στα λιμάνια Σούδας και Χανίων Συνολικά το 2011 θα φτάσουμε τις 90-100 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με πάνω από 150.000 επιβάτες . ”
Ολος αυτός ο πληθυσμός θα κινείται μέσα στα Χανιά ή σε κοντινές αποστάσεις εκτός Χανίων, ανάλογα με τις ώρες αναχώρησης. Ενα μέρος θα μένει στην περιοχή της Σούδας, ένα μέρος θα επισκέπτεται την Παλιά Πόλη των Χανίων και ένα μέρος θα κάνει κοντινές εκδρομές -προσφιλής προορισμός θεωρούνται τα μοναστήρια του Ακρωτηρίου, ενώ κάποιες εκδρομές θα γίνονται μέχρι τη Μονή Αρκαδίου.
“Συμπληρωματικό” του λιμανιού του Ηρακλείου χαρακτηρίζεται στο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο που ψηφίστηκε επί Σουφλιά, το λιμάνι της Σούδας. Χαρακτηρισμός που πόρω απέχει από το αυτόν του “λιμανιού υποδοχής τουριστικών πλοίων” που πρέπει να κατοχυρωθεί θεσμικά ΚΑΙ για τη Σούδα, ώστε η χρηματοδότηση της ανάπτυξης του λιμανιού προς αυτή την κατεύθυνση να είναι απρόσκοπτη. Η προσπάθεια που ξεκίνησε ο τουριστικός πράκτορας Αντώνης Τσαγκαράκης με τη συμπαράσταση ενός Χανιώτη και μάλιστα Ακρωτηριανού, μεγαλοστελέχους της εταιρείας που εκπροσωπεί ο κ. Τζαγκαράκης και η οποία εδρεύει στο Μαϊάμι, δεν πρέπει να πάει στο βρόντο.
Τα όσα δημοσιοποιήθηκαν τους προηγούμενους μήνες για την προετοιμασία του λιμανιού να δεχθεί κρουαζιερόπλοια, προσωρινά στην εμπορική προβλήτα και για την πρόβλεψη σύντομα να γίνουν τα απαραίτητα έργα επέκτασης και εκβάθυνσης της επιβατικής προβλήτας ΑΔΡΙΑΣ, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά δε φτάνουν. Για παράδειγμα, εξαγγέλθηκαν έργα εξωραϊσμού στο Εμπορικό λιμάνι για να φιλοξενήσει τα πρώτα κρουαζιερόπλοια. Ακόμα και με αυτά όμως, κατά πόσον η “βαρειά” βιομηχανική εικόνα της εμπορικής προβλήτας θα αλλάξει προς το... “τουριστικότερον;”
Από την άλλη, η πρόταση μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων του Νομαρχιακού Λιμενικού Ταμείου στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο ίσως να μην είναι αρκετή για να λύσει το βασικότερο πρόβλημα, αυτό της διαχείρισής του. Η διαχείριση του Ηρακλειώτικου Λιμανιού υπάγεται στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου. Η αντίστοιχη διαχείριση του λιμανιού της Σούδας από ένα δυσκίνητο, μικρών δυνατοτήτων, πόρων και αρμοδιοτήτων Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες που προκύπτουν, τόσο από τις εμπορικές όσο και από τις τουριστικές χρήσεις;
Εμείς λοιπόν δεν πειστήκαμε για όλα αυτά τα...ονειρεμένα που ακούσαμε για το λιμάνι της Σούδας! Ετσι, ρωτήσαμε τον άνθρωπο που αν και είναι ο πιο έμπειρος από τους αιρετούς στο θέμα κι ο πιο κατάλληλος -“παιδί του λιμανιού” χαρακτηρίζει τον εαυτό του- δεν κλήθηκε σε καμία από τις συσκέψεις που έγιναν τους τελευταίους δύο μήνες. Τον πρώην Δήμαρχο Σούδας Γιάννη Περάκη:
-Μέχρι στιγμής δε βλέπουμε να έχει ξεκινήσει ο εργολάβος τα εξωραϊστικά έργα στην εμπορική προβλήτα....Θα προλάβει;
-Καταρχήν, το τμήμα που Εμπορικού Λιμανιού στις αποθήκες της Ενωσης (δυτικό σιλό) τα βάθη είναι γύρω στα 12 μέτρα ενώ στην Αδριάς είναι μέχρι 10 μέτρα, κι αυτός είναι ο λόγος που τα κρουαζιερόπλοια, που έχουν μεγάλο εκτόπισμα θα πάνε στο εμπορικό τμήμα. Επειδή οι παρεμβάσεις που θα γίνουν εκεί είναι μικρές και εύκολες, μπορεί να τελειώσουν γρήγορα. Το σημαντικότερο απο κει και πέρα για μένα, είναι να γίνει ένας πολύ καλός συντονισμός και μια συνεργασία μεταξύ της Δημοτικής Αστυνομίας και της Τροχαίας, ώστε οι δυσκολίες που δημιουργούνται από την έλλειψη κατάλληλων δρόμων για την κυκλοφορία να ξεπεραστούν, ώστε οι ώρες που θα γίνεται η άφιξη των κρουαζιερόπλοιων να είναι εύκολη και απρόσκοπτη η προσπέλαση προς τα Χανιά. Το θέμα του πάρκιγκ των τουριστικών λεοφωρείων στα Χανιά έχει λυθεί, με την παραχώρηση για ένα χρόνο του οικοπέδου της ΑΒΕΑ, οπότε σε πρώτη φάση αν συνεργαστούν οι φορείς θα πάει καλά. Θα υπάρξουν δυσκολίες, αλλά θα πρέπει να ξεπεραστούν αλλιώς θα χάσουμε αυτή την ευκαιρία.
-Και για τα μεγάλα έργα που πρέπει να γίνουν στην επιβατική προβλήτα;
-Οι χρήσεις του Λιμανιού είναι προσδιορισμένες. Ανατολικά, η προβλήτα Αδρίας είναι επιβατικής χρήσης. Δυτικά είναι οι εμπορικές χρήσεις του λιμανιού, ακολουθεί η λιμενολεκάνη όπου φιλοδοξούμε όλοι να δούμε μια μαρίνα, -λιμενικό καταφύγιο μικρών σκαφών λέγεται προς το παρόν- και τέλος είναι η αλιευτική χρήση και η ναυταθλητική. Η επόμενη φάση των έργων μάλιστα, προβλέπει την ολοκλήρωση των έργων υποδομής του εμπορικού λιμανιού, στο τμήμα του τουριστικού λιμανιού - μαρίνας και στο υπόλοιπο τμήμα που πρεπει να είναι τα μικρά αλιευτικά σκάφη. Αυτά προβλέπει το χωροταξικό σχέδιο της μελέτης Ρογκάν και πρέπει να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες και να γίνουν έργα. Τώρα η μελέτη που έχει προκυρηχθεί αφορά μόνο τον επιβατικό σταθμό και τίποτ’ άλλο. Επίσης πρέπει να επισημάνω ένα σημαντικό θέμα που δεν άκουσα να το θίγει κανείς. Η επέκταση της προβλήτας ΑΔΡΙΑΣ σύμφωνα με την αρχική πρόταση του Ρογκάν, κατά 150 μέτρα, είχε βορειοανατολική κατεύθυνση, το τελευταίο τμήμα δηλαδή θα λοξεύει προς τα βορειοανατολικά. Αυτή η λοξή θέση που έχει και μικρότερο κόστος από την ευθεία απορρίφθηκε τότε από το ΓΕΝ που θεώρησε ότι θα είχε πρόβλημα ασφάλειας. Αυτό πρέπει να διορθωθεί στη νέα επέκταση. Οι διοικητές του Ναυστάθμου που γνωρίζουν αυτό το θέμα, είναι διατεθιμένοι να βοηθήσουν.
Τέλος, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι τα έργα υποδομής που γίνονται σε ένα λιμάνι δεν νοούνται ξεκομμένα από την πόλη. Δηλαδή αν οι απορροές υδάτων καταλήγουν στη λιμενολεκάνη όπως γίνεται τώρα, δεν είναι αυτονόητο ότι κάθε τόσο θα χρειαζόμαστε εκβαθύνσεις;
-Ομως, κύριε Περράκη, αρκούν αυτά; Αρκούν κι αυτά που θα γίνουν μακροπρόθεσμα, η εκβάθυνση δηλαδή της προβλήτας ΑΔΡΙΑΣ και η επέκτασή της ως μόνιμη υποδομή για τα κρουαζιερόπλοια; Μήπως χρειάζεται και κάποια θεσμική υποδομή;
-Το σημαντικότερο είναι ότι στο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο που έχει ψηφιστεί (επί Σουφλιά) και το Αεροδρόμιο του Ακρωτηρίου και το Λιμάνι της Σούδας, έχουν καταγραφεί ως “συμπληρωματικά” αυτών του Ηρακλείου. Σημειωτέον δε ότι το Λιμάνι του Ηρακλείου χαρακτηρίζεται ως “τουριστικό”. Είχαμε κάνει όπως θυμάστε, μαζί με το Δήμαρχο Ακρωτηρίου κ. Κυνηγό κινητοποιήσεις (και τότε δε μας ακολούθησε ούτε ο Πρόεδρος της ΤΕΔΚ κ. Βιρβιδάκης, ούτε ο Νομάρχης) αλλά δυστυχώς δεν καταφέραμε να αλλάξουμε αυτον τον προσδιορισμό. Και αυτό είναι το ζητούμενο αν θέλουμε να έχουμε και θεσμική κατοχύρωση έναντι του λιμανιού του Ηρακλείου.
Μην ξεχνάτε εξάλλου, ότι τις δυνατότητες που θα έχει το Λιμάνι της Σούδας και μετά την επέκταση της προβλήτας Αδριάς λόγω των φυσικών του χαρακτηριστικών, δεν μπορεί να τις αποκτήσει το λιμάνι του Ηρακλείου, ότι έργα υποδομής κι αν κάνουν εκεί. Ακόμα και το μειονέκτημα της παρουσίας των στρατιωτικών βάσεων μπορούμε να το μετατρέψουμε σε πλεονέκτημα, αφού η ύπαρξή τους παρέχει τη μεγίστη δυνατή ασφάλεια στο λιμάνι.
Πέρα απ΄ αυτό, το πιο σημαντικό είναι η χάραξη λιμενικής πολιτικής. Η σημερινή Δημοτική Αρχή πρέπει να χαράξει μια λιμενική πολιτική.Το λιμάνι της Σούδας, με τόσα χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα πουδιαθέτει δεν μπορεί νάναι αποκομμένο από τον πανελλαδικό σχεδιασμό που υπάρχει για τη λιμενική πολιτική. Υπάρχει στην Περιφέρεια Κρήτης, αρα σε επίπεδο Περιφερειακού Συμβουλίου και Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων πρέπει να προσδιορίσουν τί ρόλο πρέπει να παίξει αυτό το λιμάνι. Να ξεκαθαριστεί ότι δεν μπορεί να είναι συμπληρωματικό του Ηρακλείου και να προσδιοριστεί ο φορέας διαχείρισής του. Η διαχείριση αυτή, εκτός από τις υπηρεσίες που ως τώρα επαφίονται στο φιλότιμο του εκάστοτε Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου, καθαριότητα, τροφοδοσία, αλλαγή πληρωμάτων κ.α., πρέπει να περιλαμβάνει και τη διεθνή προβολή του λιμανιού και την ενημέρωση όλων των διερχόμενων από την περιοχή πλοίων για τις δυνατότητες φιλοξενίας που παρέχει το λιμάνι της Σούδας. Δεν μπορεί να είναι “Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο” η διαχείριση του λιμανιού. Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο σημαίνει ένα Νομικό Πρόσωπο Δήμου που παρασάγγας απέχει, από τις δυνατότητες που έχει μια ανώνυμη εταιρεία. Οπως ο Οργανισμός Λιμένων Χανίων που είχαμε ξεκινήσει τη διαδικασία να κάνουμε πριν από πέντε χρόνια, αλλά για διάφορους λόγους δεν ευδοκίμησε. Τότε, και με τη σημαντική βοήθεια πρέπει να τονίσω του βουλευτή Στέλιου Νικηφοράκη, είχαμε καταλήξει και στο σχήμα της Α.Ε.
Εκατό αφίξεις σε οκτώ μήνες!
Ο Αντώνης Τζαγκαράκης, εκπροσωπεί με το γραφείο Navigator τη μία μεγάλη τουριστική εταιρεία που “έκλεισε” το λιμάνι για τις κρουαζιέρες της. Ο ίδιος ασχολείται εδώ και χρόνια με την προβολή του λιμανιού και τονίζει πως “οι λόγοι που επιλέχθηκε το λιμάνι της Σούδας ως σταθμός,είναι τόσο οι φυσικές ομορφιές του τόπου μας, η παλιά πόλη των Χανίων και τα μνημεία της γύρω περιοχής όσο και το γεγονός ότι το ίδίο το λιμάνι είναι ένα από τα ασφαλέστερα της Μεσογείου.”
Ο ίδιος μας πληροφορεί ότι “το NAVIGATOR, που θα είναι και το πιο τακτικό μας καράβι θα έρχεται κάθε Παρασκευή από τις 20 Μαίου ως τις 20 Νοεμβρίου. Θα φτάνει το πρωί στις 8 και θα φεύγει στις 3 το μεσημέρι. Συνολικά θα έχουμε φέτος 12 πλοία με 58 αφίξεις, μόνο από τη δική μας εταιρεία. Το πρώτο πλοίο που θα έρθει, είναι το “αδερφάκι” του NAVIGATOR, θα έρθει στις 2 Απριλίου και θα έχει δέκα αφίξεις φέτος. Μιλάμε για πλοία 312 μέτρων με δυνατότητα μεταφοράς 3.000 ατόμων και πλήρωμα 1200 άτομα περίπου. Οι υπόλοιπες αφίξεις αφορούν κρουαζιερόπλοια με 2.000 επιβάτες και 700 άτομα πλήρωμα και τέλος αφίξεις μικρότερου μεγέθους κρουαζιερόπλοιων, τα οποία έχουν καταπλεύσει στο παρελθόν στα λιμάνια Σούδας και Χανίων Συνολικά το 2011 θα φτάσουμε τις 90-100 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με πάνω από 150.000 επιβάτες . ”
Ολος αυτός ο πληθυσμός θα κινείται μέσα στα Χανιά ή σε κοντινές αποστάσεις εκτός Χανίων, ανάλογα με τις ώρες αναχώρησης. Ενα μέρος θα μένει στην περιοχή της Σούδας, ένα μέρος θα επισκέπτεται την Παλιά Πόλη των Χανίων και ένα μέρος θα κάνει κοντινές εκδρομές -προσφιλής προορισμός θεωρούνται τα μοναστήρια του Ακρωτηρίου, ενώ κάποιες εκδρομές θα γίνονται μέχρι τη Μονή Αρκαδίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου