24/1/13

Ακρωτήρι: Kλείνει μαγαζιά και δημιουργεί κυκλοφοριακό το έργο στην Αριστοτέλους

του Γιώργου Γυπάκη
Ανεπιθύμητος κινδυνεύει να χαρακτηριστει στο Ακρωτήρι ο αντιδήμαρχος Μανώλης Κεμεσιδης η εμμονή του οποίου να υλοποιηθεί η μελέτη ανάπλασης της οδού Αριστοτέλους στα Κουνουπιδιανά χωρίς τις τροποποιήσεις που ζητούν οι επιχειρηματίες της περιοχής, έχει προκαλέσει την οργή όχι μόνο των ίδιων αλλά και των χιλιάδων πελατών τους που βλέπουν ότι ο πιο πολυσύχναστος δρόμος του Ακρωτηρίου πρόκειται να μετατραπει σε..."στενακι"!
Η αδιάλλακτη συμπεριφορά της Δημοτικής Αρχής αλλά και του Προέδρου της Δημοτικής Κοινότητας Κουνουπιδιανών κ. Τσιτωνάκη, μπορεί να στοιχίσει την ακύρωση του έργου και την απένταξή του από το ΕΣΠΑ, καθώς οι επιχειρηματίες είναι αποφασισμένοι να προχωρήσουν και σε νομικές διαδικασίες, αν χρειαστεί.

Συγκεκριμένα η μελέτη προβλέπει πως ο δρόμος που σήμερα είναι 14 μέτρα πλάτος και ήδη υποφέρει τις ώρες αιχμής από μεγάλη κυκλοφοριακη συμφόρηση, θα γίνει 7 περίπου μέτρα! Η φωτογραφία που δημοσιεύουμε με το βυτιο να κλείνει το δρόμο δείχνει -για όσους δε ζουν στο Ακρωτήρι- τί προβλήματα θα δημιουργήσει το έργο. Σημειώστε, ότι από το δρόμο αυτό περνούν σχεδόν ΟΛΑ τα βυτιοφόρα που διανέμουν καύσιμα στο νομό Χανίων. Επίσης στη μελέτη προβλέπονται εκτός από τα πεζοδρόμια πλάτους 1,60 μέτρων και ζαρντινιέρες 2Χ2 μέτρων, οι οποίες ομως θα κλείνουν τις εισόδους των καταστημάτων αποκλείοντας ουσιαστικά τη στάση και τη στάθμευση, αφού οι χώροι που προβλέπονται για αυτό είναι ελάχιστοι. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο βασικός λόγος που εκπονήθηκε η μελέτη, ήταν η πεζοδρόμηση, ειδικά από το ύψος του γυμνασίου Ακρωτηριου, καθώς εκατοντάδες παιδιά κινδυνεύουν καθημερινά περπατώντας και διασχίζοντας την Αριστοτέλους. Τα πεζοδρόμια ήταν αίτημα των κατοίκων εδώ και πολλά χρόνια και κανείς δεν αρνείται την κατασκευή τους. Ομως οι επιχειρηματίες της Αριστοτέλους που απειλούνται με μεγάλη οικονομική ζημιά από την υπόλοιπη διαμόρφωση,  και παρά τις διαμαρτυρίες τους, δεν έλαβαν καμία επίσημη διαβεβαίωση ότι θα τροποποιηθεί η μελέτη. Μιλαμε για 15 περίπου επιχειρήσεις που απασχολούν 30 άτομα συνολικά.
Κι όλα αυτα γιατί;
Γιατί η Δημοτική Αρχή δεν έχει ως τώρα δείξει κανένα απολύτως έργο στο Ακρωτήρι κι αυτή ίσως είναι η τελευταία της ευκαιρία να το κάνει. Το συγκεκριμένο έργο δεν είναι καν της σημερινής δημοτικής αρχής. Υπήρχε στον προγραμματισμό τουλάχιστον από το 2006, ενω η μελέτη έγινε κατά τη διάρκεια της θητείας του Μιχάλη Κηνυγού στο Δήμο Ακρωτηρίου και μόνο τώρα κατάφεραν να την εντάξουν στο ΕΣΠΑ. Ακόμα χειρότερα; Το έργο έπρεπε να έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες. Η καθυστέρησή του (σύμφωνα με πληροφορίες μας) οδήγησε τον ανάδοχο να καταγγείλει το Δήμο με αποτέλεσμα να του πληρώνει τώρα ποινική ρήτρα για κάθε μέρα καθυστέρησης.

Ας δούμε όμως τις λεπτομέρειες:

Το έργο εντάχθηκε στον άξονα προτεραιότητας «01-Υποδομές & Υπηρεσίες Προσπελασιμότητας Περιφέρειας Κρήτης» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κρήτη & Νήσοι Αιγαίου".
Σύμφωνα με την εγκριτική απόφαση του έργου στην οδό  Αριστοτέλους, η οποία αποτελεί την κεντρική κυκλοφοριακή αρτηρία της Δημοτικής Ενότητας Ακρωτηρίου όπου συγκεντρώνεται όλη η εμπορική κίνηση του Ακρωτηρίου, προβλέπονται εργασίες ανακατασκευής και ανάπλασης σε μήκος περίπου 850 μ. -από τη διασταύρωση με την οδό Τιμίου Προδρόμου μέχρι τη διασταύρωση με την οδό Ελ. Βενιζέλου.

Πιο συγκεκριμένα το έργο περιλαμβάνει:
Οδοστρωσία με δυο στρώσεις υπόβασης - βάσης, προεπάλειψη και δυο στρώσεις ασφαλτικού (ισοπεδωτική και ασφαλτικός τάπητας). Το τελικό πλάτος οδοστρώματος θα είναι 2 χ 3,75μ.
Δημιουργία πεζοδρομίων με καθαρό πλάτος ανεμπόδιστης διέλευσης πεζών άνω του 1,50μ. σε κάθε πλευρά.
Διαμόρφωση θέσεων στάθμευσης με την κατάλληλη διαμόρφωση εσοχών, πλάτους 2,00μ.
Ηλεκτροφωτισμό με την τοποθέτηση κατάλληλων ιστών με δυο βραχίονες (σε ύψος 6,00μ. για τον φωτισμό του δρόμου και σε ύψος 4,00μ. για τον φωτισμό του πεζοδρομίου). Οι ιστοί θα τοποθετηθούν εκτός καθαρού πλάτους πεζοδρομίου σε ειδικά διαμορφωμένες εξοχές.
Τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού (παγκάκι, καλαθάκια, κλπ.) σε ειδικά διαμορφωμένες εξοχές.
Φύτευση υψηλού πρασίνου με χρήση αυτοφυών φυτών σε ειδικά διαμορφωμένα παρτέρια.

Με την ολοκλήρωση του έργου θα έχουν παραδοθεί στην κυκλοφορία 0,85 χιλιόμετρα αναβαθμισμένου οδικού δικτύου. Η χρονική διάρκεια υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου της πράξης είναι 26 μήνες και η επιλέξιμη δημόσια δαπάνη για τον υπολογισμό της κοινοτικής συνδρομής ανέρχεται σε 1,200,000.00 €. 

«Για ένα πολύ σημαντικό έργο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών και των επαγγελματιών - του Ακρωτηρίου» έκανε λόγο ο Δήμαρχος Χανίων Μανώλης Σκουλάκης, σχολιάζοντας την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ. Μόνο που οι κάτοικοι, οι επισκέπτες και οι επαγγελματίες διαφωνούν κάθετα με τον κ. Σκουλάκη, μαζεύοντας υπογραφές για το παρακάτω κείμενο:

Κείμενο Διαμαρτυριας Κατοίκων Ακρωτηρίου Χανίων

Γι άλλη μια φορά το Ακρωτήρι νιώθει ότι το περιφρονούν.
Η μελέτη για την κατασκευή πεζοδρομίων στην οδό Αριστοτέλους, έργο αναγκαίο για την περιοχή, δυστυχώς δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που λύνει.
 Και αυτό συμβαίνει, γιατί δεν ζητήθηκε καμία γνώμη, ούτε κατοίκων (π.χ. καταστηματαρχών), ούτε φορέων (π.χ. Πολιτιστικός Σύλλογος, Σύλλογος Γονέων Γυμνασίου), που θα μπορούσαν να επισημάνουν τις ειδικές συνθήκες και ανάγκες της περιοχής.
Η οδός Αριστοτέλους είναι ο κεντρικός δρόμος των Κουνουπιδιανών, που εξυπηρετεί όλη την κίνηση των οχημάτων, είτε Ι.Χ., είτε λεωφορείων, αλλά και των βυτιοφόρων για όλο το νομό Χανίων από τις δεξαμενές Αγίου Ονούφριου. Επίσης, η οδός Αριστοτέλους εξυπηρετεί όλο το Ακρωτήρι, είτε ως αγορά, είτε ως σημείο πρόσβασης των μαθητών Γυμνασίου όλων των χωριών του Ακρωτηρίου. Αυτό σημαίνει ότι όσοι χρησιμοποιούν τον δρόμο αυτό, δεν είναι όπως στην πόλη, κυρίως πεζοί από την γύρω περιοχή, αλλά είναι σε συντριπτικό ποσοστό πολίτες που μόνο με το αυτοκίνητο τους μπορούν να εξυπηρετηθούν. Φυσικά αν υπήρχε κεντρικός χώρος στάθμευσης κοντά στην Αριστοτέλους, το πρόβλημα θα είχε λύση. Όμως οι μελετητές δεν έλαβαν υπόψη τους αυτήν την έλλειψη, με αποτέλεσμα να απειλούνται τα Κουνουπιδιανά με κυκλοφοριακό χάος, οι καταστηματάρχες με οικονομικό μαρασμό και οι πολίτες με επιπλέον καθημερινή ταλαιπωρία (Τι θα γίνεται άραγε τις ώρες φορτοεκφόρτωσης από φορτηγά, των προμηθειών των καταστημάτων;)
Και επειδή το Ακρωτήρι είναι περιοχή που αυξάνεται αλματωδώς ο πληθυσμός του, θα αυξάνεται χρόνο με το χρόνο και η κυκλοφοριακή κίνηση της Αριστοτέλους. Η λογική λοιπόν λέει ότι χρειάζεται πλατύτερος δρόμος. Η συγκεκριμένη μελέτη όμως τον κάνει στενότερο.
Η προχειρότητα αλλά και η έλλειψη πραγματικού ενδιαφέροντος για εύρεση σωστής και ασφαλούς λύσης στο θέμα κατασκευής πεζοδρομίου στην οδό Αριστοτέλους, φαίνεται πιο ξεκάθαρα στο τμήμα που αφορά την εξυπηρέτηση των τετρακοσίων (400) μαθητών του Γυμνασίου Ακρωτηρίου. Δεν γνώριζαν φαίνεται οι μελετητές, ότι οι μαθητές δεν είναι περίοικοι μόνο, που πάνε με τα πόδια, όπως στα σχολεία της πόλης, αλλά σε μεγάλο ποσοστό έρχονται από όλα τα χωριά του Ακρωτηρίου, είτε με το Ι.Χ. των γονέων τους, είτε με τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ και του Στρατού. Η έλλειψη χώρων παρκαρίσματος των λεωφορείων αυτών, που έρχονται και από τα δύο ρεύματα (ανόδου και καθόδου) της Αριστοτέλους, θα δημιουργήσει απίστευτο κυκλοφοριακό πρόβλημα, αφού θα κλείνει εντελώς το αντίστοιχο ρεύμα για πέντε τουλάχιστον λεπτά που χρειάζονται οι μαθητές το πρωί να αδειάσουν το λεωφορείο και για δέκα έως δεκαπέντε λεπτά κάθε μεσημέρι, έως να φθάσουν κατά κύματα οι μαθητές από το σχολείο, ανάλογα με τη στιγμή που φεύγει κάθε τμήμα από την αίθουσα του. Φαντάζεστε τι θα συμβαίνει στην Αριστοτέλους τα χρονικά αυτά διαστήματα; Τα κορναρίσματα, τις βρισιές, την προσπάθεια αντικανονικού προσπεράσματος στο αντίθετο ρεύμα κλπ. Ποιος εγγυάται για την ασφάλεια των μαθητών από τις συνέπειες αυτής της μελέτης;
Μας θέτουν το δίλημμα οι αρμόδιοι: ή γίνεται το έργο όπως το σχεδίασαν οι μελετητές ή ακυρώνεται και χάνονται κάποια εκατομμύρια. Στον ωμό αυτό εκβιασμό, εμείς απαντάμε με το καίριο δίλημμα: ή κάνετε το έργο έτσι ώστε να εξυπηρετεί το Ακρωτήρι και την ασφάλεια των Κατοίκων του, ή παραιτείστε και αφήνετε ικανότερους από σας, να βρουν λύση.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

View My Stats

Twitter Updates