Γαλλικές και Γερμανικές Κοινοπραξίες που ενδιαφέρονται για την κατασκευή του νέου Αεροδρομίου Καστελίου Πεδιάδος στο Ηράκλειο φέρονται να είναι πίσω από τις καθυστερήσεις και τα ύποπτα λάθη, εξαιτίας των οποίων δεν προχωράει η επέκταση του Αεροδρομίου Χανίων. Σοβαρές αμφιβολίες εκφράζονται τελικά, για το αν υπάρχει πράγματι πολιτική βούληση να προχωρήσει το έργο, που επρόκειτο να δημοπρατηθεί τον Ιούνιο, το ίδιο διάστημα με αυτό του Αεροδρομίου Καστελίου, ενώ τα ερωτηματικά αρχίζουν να αναδύουν οσμές σκανδάλου.
Εντονη είναι η φημολογία πως οι εταιρείες που θα καταθέσουν προσφορές για το διεθνή διαγωνισμό για το Αεροδρόμιο Καστελίου στο ΥΠΕΧΩΔΕ στις 7 του Ιούνη πιέζουν ώστε να μην υπάρχει άλλο ανταγωνιστικό αεροδρόμιο στην Κρήτη για να μην έχουν μειωμένα έσοδα, αφού η κατασκευή του συγκεκριμένου θα γίνει με ΣΔΙΤ. Εξάλλου, το ίδιο συνέβη και με την κατασκευή του Αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος”. Σύμφωνα μάλιστα με την Ηρακλειώτικη εφημερίδα ΤΟΛΜΗ, “ξένοι όμιλοι έχουν προτείνει στην ελληνική πλευρά το «πακετάρισμα» του αεροδρομίου που θα κατασκευασθεί στο Καστέλι με το υφιστάμενο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου και το αεροδρόμιο των Χανίων. Παράλληλα, στο τραπέζι φαίνεται να έχει τεθεί και η προσθήκη του αεροδρομίου της Σητείας. Ζητούν δηλαδή να αναλάβουν τη διαχείριση όλων των αεροδρομίων του νησιού.”
Είναι εξοργιστικό, το γεγονός ότι οι μελέτες έφτασαν στο παρα πέντε, πριν την προκύρηξη του έργου που είχε ενταχθεί στο προσχέδιο του ΕΣΠΑ. Κι ενώ μετά από πιέσεις εξαγγέλεται η ολοκλήρωσή τους και η δημοπράτηση του έργου μέσα στους επόμενους μήνες, η υπόθεση ξανακολλάει λόγω 4 μελετών που δεν είχαν υποβληθεί στο συνολικό φάκελο και οι υπόνοιες στρέφονται σε υπαλλήλους υπηρεσιών και τους προϊσταμένους τους.
“Κάθε φορά που γίνεται ένα βήμα εμφανίζεται ένα πρόβλημα και μία καθυστέρηση. Αρχίζουν οι πιέσεις, ξεκολλά και στο επόμενο βήμα εμφανίζονται και άλλα προβλήματα. Αυτό μου γεννά πολλά ερωτηματικά” έλεγε με νόημα ο Αερολιμενάρχης Χανίων κ. Καστρινάκης τη Μ. Τρίτη, μιλώντας σε τουριστικούς παράγοντες του νομού.
Το θέμα το φέρνει αυτές τις μέρες στου Βουλή ο Τομεάρχης Δημοσίων Εργων της Ν.Δ. Στ. Καλογιάννης, ο οποίος επισκέφθηκε πριν από λίγο καιρό το Νομό Χανίων με τον πολιτευτή και πρώην Βουλευτή της Ν.Δ. Μανούσο Βολουδάκη. Όπως μας ανέφερε ο κ. Βολουδάκης, «ο Υπουργός ΠΟΜΕΔΙ κ. Ρέππας το Νοέμβρη του 2009 είχε απαντήσει στο Νομάρχη Χανίων κ. Αρχοντάκη ότι οι μελέτες θα είχαν ολοκληρωθεί μέσα στο Δεκέμβρη 2009. Φοβάμαι ότι τώρα πια είναι πολύ αργά για να γίνει το έργο με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ αφού αυτο λήγει το 2013». Αν και ήταν η νέα Νέα Δημοκρατία που ανέδειξε το θέμα, η παλιά έχει κι αυτή τις ευθύνες της: ο τότε ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς ήδη κατά την εκπόνηση του προσχεδίου του Γενικού Χωροταξικού Σχεδιασμού είχε προβλέψει ώστε το Αεροδρόμιο των Χανίων, όπως και το Λιμάνι της Σούδας να χαρακτηριστούν ως «συμπληρωματικά» αυτών του Ηρακλείου, ενώ στο Χάρτη που συνόδευε Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό, το Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων δεν υπήρχε καν (αυτά άλλαξαν μετά από κινητοποιήσεις)! Την ίδια στιγμή ο ίδιος, προωθούσε το Αεροδρόμιο Καστελίου τη δημοπράτηση του οποίου είχε εξαγγείλει για το Νοέμβριο του 2009!
Φαίνεται λοιπόν, πως το Αεροδρόμιο των Χανίων δεν το θέλουν ούτε οι ξένοι, ούτε οι…δικοί μας. Δείγμα αυτής της αδιαφορίας είναι το γεγονός ότι ενώ βρισκόμαστε στην έναρξη της τουριστικής περιόδου, ουδείς σκέφτηκε να φροντίσει για την καθαριότητα και τον εξωραϊσμό με εποχιακές δουλειές, της εισόδου του Αεροδρομίου και του δρόμου με τους δύο κόμβους, που οδηγεί στα Χανιά και στο ΒΟΑΚ. Φαίνεται ότι οι αρμόδιοι στο Δήμο Χανίων περιμένουν τουρισμό φέτος μόνο από τα κρουαζιερόπλοια και τα τσάρτερς τα έχουν ξεχάσει τελείως!
Εντονη είναι η φημολογία πως οι εταιρείες που θα καταθέσουν προσφορές για το διεθνή διαγωνισμό για το Αεροδρόμιο Καστελίου στο ΥΠΕΧΩΔΕ στις 7 του Ιούνη πιέζουν ώστε να μην υπάρχει άλλο ανταγωνιστικό αεροδρόμιο στην Κρήτη για να μην έχουν μειωμένα έσοδα, αφού η κατασκευή του συγκεκριμένου θα γίνει με ΣΔΙΤ. Εξάλλου, το ίδιο συνέβη και με την κατασκευή του Αεροδρομίου “Ελ. Βενιζέλος”. Σύμφωνα μάλιστα με την Ηρακλειώτικη εφημερίδα ΤΟΛΜΗ, “ξένοι όμιλοι έχουν προτείνει στην ελληνική πλευρά το «πακετάρισμα» του αεροδρομίου που θα κατασκευασθεί στο Καστέλι με το υφιστάμενο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου και το αεροδρόμιο των Χανίων. Παράλληλα, στο τραπέζι φαίνεται να έχει τεθεί και η προσθήκη του αεροδρομίου της Σητείας. Ζητούν δηλαδή να αναλάβουν τη διαχείριση όλων των αεροδρομίων του νησιού.”
Είναι εξοργιστικό, το γεγονός ότι οι μελέτες έφτασαν στο παρα πέντε, πριν την προκύρηξη του έργου που είχε ενταχθεί στο προσχέδιο του ΕΣΠΑ. Κι ενώ μετά από πιέσεις εξαγγέλεται η ολοκλήρωσή τους και η δημοπράτηση του έργου μέσα στους επόμενους μήνες, η υπόθεση ξανακολλάει λόγω 4 μελετών που δεν είχαν υποβληθεί στο συνολικό φάκελο και οι υπόνοιες στρέφονται σε υπαλλήλους υπηρεσιών και τους προϊσταμένους τους.
“Κάθε φορά που γίνεται ένα βήμα εμφανίζεται ένα πρόβλημα και μία καθυστέρηση. Αρχίζουν οι πιέσεις, ξεκολλά και στο επόμενο βήμα εμφανίζονται και άλλα προβλήματα. Αυτό μου γεννά πολλά ερωτηματικά” έλεγε με νόημα ο Αερολιμενάρχης Χανίων κ. Καστρινάκης τη Μ. Τρίτη, μιλώντας σε τουριστικούς παράγοντες του νομού.
Το θέμα το φέρνει αυτές τις μέρες στου Βουλή ο Τομεάρχης Δημοσίων Εργων της Ν.Δ. Στ. Καλογιάννης, ο οποίος επισκέφθηκε πριν από λίγο καιρό το Νομό Χανίων με τον πολιτευτή και πρώην Βουλευτή της Ν.Δ. Μανούσο Βολουδάκη. Όπως μας ανέφερε ο κ. Βολουδάκης, «ο Υπουργός ΠΟΜΕΔΙ κ. Ρέππας το Νοέμβρη του 2009 είχε απαντήσει στο Νομάρχη Χανίων κ. Αρχοντάκη ότι οι μελέτες θα είχαν ολοκληρωθεί μέσα στο Δεκέμβρη 2009. Φοβάμαι ότι τώρα πια είναι πολύ αργά για να γίνει το έργο με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ αφού αυτο λήγει το 2013». Αν και ήταν η νέα Νέα Δημοκρατία που ανέδειξε το θέμα, η παλιά έχει κι αυτή τις ευθύνες της: ο τότε ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς ήδη κατά την εκπόνηση του προσχεδίου του Γενικού Χωροταξικού Σχεδιασμού είχε προβλέψει ώστε το Αεροδρόμιο των Χανίων, όπως και το Λιμάνι της Σούδας να χαρακτηριστούν ως «συμπληρωματικά» αυτών του Ηρακλείου, ενώ στο Χάρτη που συνόδευε Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό, το Διεθνές Αεροδρόμιο Χανίων δεν υπήρχε καν (αυτά άλλαξαν μετά από κινητοποιήσεις)! Την ίδια στιγμή ο ίδιος, προωθούσε το Αεροδρόμιο Καστελίου τη δημοπράτηση του οποίου είχε εξαγγείλει για το Νοέμβριο του 2009!
Φαίνεται λοιπόν, πως το Αεροδρόμιο των Χανίων δεν το θέλουν ούτε οι ξένοι, ούτε οι…δικοί μας. Δείγμα αυτής της αδιαφορίας είναι το γεγονός ότι ενώ βρισκόμαστε στην έναρξη της τουριστικής περιόδου, ουδείς σκέφτηκε να φροντίσει για την καθαριότητα και τον εξωραϊσμό με εποχιακές δουλειές, της εισόδου του Αεροδρομίου και του δρόμου με τους δύο κόμβους, που οδηγεί στα Χανιά και στο ΒΟΑΚ. Φαίνεται ότι οι αρμόδιοι στο Δήμο Χανίων περιμένουν τουρισμό φέτος μόνο από τα κρουαζιερόπλοια και τα τσάρτερς τα έχουν ξεχάσει τελείως!
Περισσότερο απαραίτητη από ποτέ θεωρείται σήμερα η ανάπτυξη σημαντικών υποδομών στον Κρατικό Αερολιμένα Χανίων “Ιωάννης Δασκαλογιάννης”, όπως τα έργα της επέκτασης του κτιρίου του αεροσταθμού και της κατασκευής νέου Πύργου Ελέγχου Αεροσκαφών, καθώς πέρσυι διακινήθηκαν 1.650.000 επιβάτες από το αεροδρόμιο και η προοπτική είναι ν' αυξηθεί αυτό το νούμερο τα επόμενα χρόνια. Παράλληλα επιβάλεται να δρομολογηθούν άμεσα λύσεις, τόσο για την επέκταση του διαδρόμου της υφιστάμενης πίστας για την στάθμευση των αεροσκαφών όσο και για την προμήθεια ενός τερματικού ραντάρ στον Πύργο Ελέγχου, καθώς η πυκνότητα της εναέριας κυκλοφορίας στο αεροδρόμιο δικαιολογεί κάτι τέτοιο. Ομως ενώ για τα έργα της επέκτασης του κτιρίου του αεροσταθμού κατά 15.586 τ.μ. (διπλάσια έκταση του σημερινού) καθώς και για τον πύργο ελέγχου υπάρχουν ώριμες μελέτες ή άλλες που ολοκληρώνονται σύντομα, για τις υπόλοιπες υποδομές δεν υπάρχει τίποτα. Σημειώνεται πώς το Διεθνές Αεροδρόμιο “Ι. Δασκαλογιάννης” είναι ένα από τα επτά που λειτουργούν σε 24ωρη βάση στην Ελλάδα, σε όλη τη διάρκεια του έτους και γι' αυτό θεωρείται απιβεβλημένη η επέκτασή του και η δημιουργία καινουργιων πύλων εισόδου και check in και ταινιών μεταφοράς αποσκευών. Οπως εξήγησε ο Αερολιμενάρχης Σταύρος Καστρινάκης “το αεροδρόμιο δεν έχει πολλές δυνατότητες, με την υπάρχουσα δομή του, να εξυπηρετήσει πολύ περισσότερους επιβάτες, καθώς ο υφιστάμενος αεροσταθμός, που ολοκληρώθηκε το 1996, διαπιστώθηκε μετά από μερικά χρόνια ότι ήταν μικρός για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του νομού, καθώς και τον όγκο των επιβατών των πτήσεων, που προσγειώνονταν ή απογειώνονταν σ' αυτό, ιδιαίτερα τη θερινή περίοδο, που επικρατεί συμφόρηση και παρατηρούνται ουρές μπροστά από τα check in. Αυτή τη στιγμή η μελέτη του έργου της επέκτασης του αεροσταθμου και της κατασκευής νέου πύργου ελέγχου έχει ολοκληρωθεί και βρίσεται στο Τμήμα Μελετών και Προγράμματος της ΕΥΕ Αεροδρομίου Νοτίου Ελλάδας.”
Τί περιλαμβάνει το έργο
Η μελέτη της επέκτασης του αεροσταθμού περιλαμβάνει την κατασκευή δύο κτιρίων συνολιής έκτασης 15.586 τ.μ. Δεξιά και αριστεραά του υφιστάμενου κτιρίου που έχει την ίδια έκταση. Ταυτόχρονα στην ίδια εργολαβία θα συμπεριληφθεί και το έργο της κατασκευής νέου πύργου ελέγχου αεροσκαφών σε άλλη θέση απ' αυτή που βρίσκεται σήμερα. Ο νέος πύργος ελέγχου έχει σχεδιαστεί να γίνει ανατολικά του αεροσταθμού και να είναι συνολικής επιφάνειας 500 τμ περίπου. Ο κ. Καστρινάκης διευκρίνησε σχετικά ότι “ο υφιστάμενος πύργος ελέγχου εξυπηρετεί και τα πολιτικά αεροσκάφη και τα αεροσκάφη της 115 ΠΜ καθώς και αυτά της Αμερικάνικης Βάσης. Πρόκειται για ένα κτίριο που κατασκευάστηκε το 1950 και κατά τη γνώμη μου έπρεπε να έχει “αντικατασταθεί” εδώ και αρκετά χρόνια. Επίσης θα πρέπει να αναφερθεί ότι για θέματα εναέριας κυκλοφορίας δεν βρίσκεται στη σωστη θέση αφού δημιουργεί δυσκολίες στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο χειρισμό της κίνησης στον εναέριο χώρο πάνω από τα Χανιά. Ο νέος πύργος ελέγχου θα χωροθετηθεί μεταξύ του σημερινού αεροσταθμού και της Αμερικάνικης Βάσης, θα είναι μοντέρνος κτιριακά και θα διαθέτει όλεςτις απαραίτητες υποδομές και εξοπλισμό. Επίσης στηνίδια εργολαβία των 100 εκ. ευρώ περιλαμβάνονται δύο μικρότερες εγκαταστάσεις (ένα μικρό αμαξοστάσιο και ένα άλλο κτίριο, που θα λειτουργεί ως εναλλακτικός σταθμός για απορρίμματα”.
Οι Μελέτες
Αυτή τη στιγμή έχουν ολογκληρωθεί όλες οι μελέτες για το συνολικό έργο και απομένει να γίνει μια επικαιροποίηση των περιβαλλοντικών όρων. Η σχετική μελέτη στάλθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο από την ΥΠΑ στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και μέχρι τον περασμένο Ιανουάριο δεν είχε γίνει τίποτα από τη συγκεκριμένη Υπηρεσία. Ολοι οι βουλευτές του νομού και ο Αντιπεριφερειάρχης έχουν ενημερωθεί για το συγκεκριμένο ζήτημα και έχουν ασκήσει πιέσεις να ξεμπλοκαριστεί. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες απομένουν πλέον μόνο οι υπογραφές των συναρμόδιων υπουργών Περιβάλλοντος Τίνας Μπιρμπίλη και Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, προκειμένου να εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου. Τον περασμένο Φεβρουάριο εξάλλου, για να αντιμετωπισθούν και οι τελευταίες λεπτομέρειες της μελέτης, έφθασε στα Χανιά ένα κλιμάκιο από στελέχη της ΕΥΔΕ Αεροδρομίων Νοτίου Ελλάδας και της ΥΠΑ από την Αθήνα και συνεργάσθηκε γι αυτό το σκοπό με τον Αερολιμενάρχη.
Κουρασμένο προσωπικό, ελλείψεις σε εξοπλισμό
Είναι γεγονός, ότι ο Πύργος Ελέγχου είναι καθαρά στρατιωτικός. Από το 1950 που κατασκευάστηκε, ο τεχνολογικός του εξοπλισμός έχει ανανεωθεί σε σημαντικό βαθμό ενώ από πλευράς προσωπικού, λείπουν 8-10 οργανικές θέσεις σε σύνολο 20 εργαζομένων που υπηρετούν σήμερα εκεί. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες που μας έδωσε υπάλληλος της μονάδας “το προσωπικό του Πύργου Ελέγχου αυτή τη στιγμή είναι παραπάνω απ' ό,τι ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Στην πλειοψηφία του είναι έμπειρο προσωπικό, παρότι υπάρχουν και εκπαιδευόμενοι. Σαφώς όμως το προσωπικό δεν είναι όσο προβλέπεται. Αυτό έχει συνέπειες στην καταπόνηση των εργαζομένων, που καλύπτουν και στρατιωτικές και πολιτικές πτήσεις. Οσον αφορά στον εξοπλισμό του Πύργου, αυτός μπορεί να είναι πεπαλαιωμένος, όμως έχει ανανεωθεί τα τελευταία χρόνια. Δεν είναι η κατάσταση όπως πριν από μερικά χρόνια που δεν είχαμε ραντάρ, δε βλέπαμε τίποτα και ρωτούσαμε συνέχεια τη θέση του κάθε αεροσκάφους. Βεβαίως η προμήθεια ενός τερματικού ραντάρ είναι απαραίτητη και ως προς αυτό δεν έχει γίνει τίποτα και μάλιστα, έχουν σταματήσει όλες οι ενέργειες για την προμήθειά του.” Ο ίδιος ανέφερε πως “στο σημερινό Πύργο Ελέγχου μπορούν να γίνουν μόνο “μερεμέτια” και όχι σοβαρές εργασίες, κυρίως ηλεκτρολογικού χαρακτήρα και γι' αυτό είναι απαραίτητη η αλλαγή της θέσης του. Η Διοίκηση της 115 ΠΜ στέλνει κάθε χρόνο έγγραφα, τα οποία τονίζουν την αναγκαιότητα ανέγερσης νέου Πύργου Ελέγχου”.
Υπογραμμίζεται ότι με το έργο της επέκτασης του αεροσταθμού θα λυθούν και διάφορα προβλήματα που έχουν σχεση με τη λεγόμενη “συμφόρηση” του αεροδιαδρόμου όπως η δημιουργία νέων πύλων εισόδου και εξόδου, νέων check in και ταινιών μεταφοράς αποσκευών. Ερωτώμενος εξάλλου ο κ. Καστρινάκης για τα υπόλοιπα έργα υποδομής που θεωρούνται απαραίτητα, είπε ότι οι περισσότερες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών και η πεέκταση του δαπέδου στάθμευσης είναι έργα, που θα πρέπει να γίνουν σε μελλοντικό χρόνο, ενώ για την εγκατάσταση συστημέτων ασφαλείας φυσικής πρόσβασης (access control και CCTV) και συστημάτων αυτόματου ελέγχου αποσκευών επιβατών στο αεροδρόμιο (προϋπολογισμού 15 εκ. ευρώ) τόνισε ότι βρίσκεται στο σχέδιο αλλά δεν είναι ώριμο έργο για να δημοπρατηθεί σύντομα από την ΥΠΑ.
Τέλος ο Αερολιμενάρχης Χανίων υποτήριξε ότι το έργο της επέκτασης του αεροσταθμού αποτελεί έργο πνοής και βασικής σημασίας για όλο το νομό Χανίων καθώς το αεροδρόμιο αποτελεί την κεντρική πύλη εισόδου επισκεπτών που έχουν μια πιο υψηλή οικονομική επιφάνεια σε σχέσημε αυτούς που έρχονται με τα πλοία. Μάλιστα με μία ενδεχόμενη αύξησης της επιβατικης κίνησης τουριστών με πτήσεις τσάρτερς, που αναμένεται φέτος, θα υπάρχει αδυναμία σε ορισμένες περιπτώσεις το καλοκαίρι να καλυφθούν οι ανάγκες και θα υπάρχει ταλαιπωρία στους επιβάτες”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου