5/3/13

Συζητήθηκε στο ΣτΕ η προσφυγη του Παγκρήτιου Δικτύου κατά των βΑΠΕ

Την Παρασκευή 1 Μαρτίου συζητήθηκαν στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας οι προσφυγές που υποβάλαμε για τα 3 έργα βιομηχανικών ΑΠΕ που εντάχθηκαν τον Ιούνιο του 2012, από την υπηρεσιακή κυβέρνηση εν μέσω εκλογών, στον αντισυνταγματικό νόμο για τις Στρατηγικές Επενδύσεις (Ν. 3894/2010), γνωστό ως Fast Track.
Πρόκειται μόνο για την πρώτη φάση μιας διαδικασίας, όπου ο δικηγόρος μας ανέπτυξε αναλυτικά τους λόγους των προσφυγών μας, αναδεικνύοντας ότι έργα εκτός κλίμακας, γίνονται ερήμην της κοινωνίας, με μόνο σχεδιασμό αυτό των αγορών. Χωρίς μελέτες σκοπιμότητας, χωρίς μελέτες οικονομικές και τεχνικές, δημιουργούνται τετελεσμένα γεγονότα που θ’ άλλάξουν το νησί και την ίδια τη ζωή μας και –επί πλέον- το λογαριασμό θα τον πληρώσουμε εμείς οι ίδιοι!
Στη διαδικασία παρέστησαν και υποστήριξαν τη διαδικασία ένταξης των έργων στο Ν. 3894/2010, δικηγόροι και των τριών εταιρειών και δικηγόρος που εκπροσωπούσε τη Διυπουργική Επιτροπή.
Το Συμβούλιο θα πάρει την τελική του απόφαση σε κλειστή Συνεδρίαση, μετά από την  υποβολή υπομνημάτων από τους νομικούς που θα τα υποβάλουν μέχρι το τέλος του Μαρτίου.

Πρόκειται ως γνωστό, για τα έργα:
«Αιολικό Σύστημα Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Α.Σ.Π.Η.Ε.), που περιλαμβάνει κατασκευή 33 αιολικών σταθμών, συνολικής ισχύος 1.077 MW, στους τέσσερις νομούς της Κρήτης και κοινή διασύνδεσή τους με το Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα Ενέργειας μέσω υποβρυχίου καλωδίου» κυριότητας της «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε.»,
«Κρήτη Πράσινο Νησί, που περιλαμβάνει κατασκευή 36 αιολικών σταθμών, συνολικής ισχύος 1.005,10 MW, στην Κρήτη και διασύνδεσή τους με το Διασυνδεδεμένο Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω κοινού υποβρυχίου καλωδίου», κυριότητας του Ομίλου «ELICA GROUP» και
«Κατασκευή ηλιοθερμικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 70 MW στη θέση Φουρνιά, του Δήμου Σητείας ενεργειακής παραγωγής 378.306 MWh ετησίως», κυριότητας της «ΣΟΛΑΡ ΠΑΟΥΕΡ ΠΛΑΝΤ ΛΑΣΙΘΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Μ.Ε.Π.Ε.».
Oι τρεις εταιρείες, οι οποίες είχαν υποβάλλει αιτήσεις για τα παραπάνω σχέδια και είχαν λάβει άδειες παραγωγής για κάποια από τα επί μέρους έργα, έσπευσαν να αξιοποιήσουν την ευκαιρία υπαγωγής στο Fast Track, που επιτρέπει την ολοκλήρωση της αδειοδότησης μεσα σε δύο μήνες από τη στιγμή που οι μελέτες θα παραδοθούν στο ΥΠΕΚΑ από την INVEST in GREECE, (Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε.!). Σε περίπτωση που η αδειοδοτήση δεν ολοκληρωθεί, τεκμαίρεται ότι η έγκριση δόθηκε και –μάλιστα- διώκονται πειθαρχικά οι υπάλληλοι για την καθυστέρηση!
Θεωρήσαμε αυτονόητο να προσφύγουμε για να δηλώσουμε από την πρώτη στιγμή την αντίθεσή μας στους σχεδιασμούς αυτούς, όπως άλλωστε δεσμευτήκαμε να κάνουμε από την πρώτη στιγμή που συγκροτηθήκαμε ως Παγκρήτιο Δίκτυο Αγώνα κατά των βιομηχανικών ΑΠΕ, αλλά και για να προλάβουμε τις εξελίξεις. Ο νόμος εφαρμόζεται για πρώτη φορά κι αυτό δεν επιτρέπει εφησυχασμό, αφού κανείς  δεν γνωρίζει  τον ακριβή τρόπο εφαρμογής του.
Η πρωτοφανής ανταπόκριση πολιτών και φορέων επιβεβαίωσε αυτή την ανάγκη, να εκφραστεί ένα πολύ μεγάλο όχι στη λεηλασία και την καταστροφή του νησιού.
Το όχι αυτό εκφράστηκε με τυπικές και χρονοβόρες διαδικασίες από:
    1275 πολίτες από κάθε γωνιά της Κρήτης!
    10 Δημοτικά Συμβούλια:
Δήμος Αγίου Νικολάου
Δήμος Ιεράπετρας
Δήμος Οροπεδίου Λασιθίου
Δήμος Αρχανών Αστερουσίων
Δήμος Ανωγείων,
Δήμος Μυλοποτάμου,
Δήμος Αμαρίου
Δήμος Αγίου Βασιλείου
Δήμος Σφακίων
Δήμος Καντάνου - Σελίνου
    2 Πανελλήνιους φορείς:
Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΣΑΔΑΣ) – Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων και
Πανελλαδική Φιλοζωική Περιβαλλοντική Ομοσπονδία
    4 Παγκρήτιους φορείς:
Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ) – Παράρτημα Κρήτης
Ένωση Αγροτουρισμού Κρήτης
Σπηλαιολογικός Όμιλος Κρήτης
Σύλλογος Βιοκαλλιεργητών Λαϊκών Αγορών Κρήτης
    και 78 παραγωγικούς, περιβαλλοντικούς και πολιτιστικούς φορείς της Κρήτης,
ενώ καθημερινά προστίθενται διαδυκτιακά υπογραφές διαμαρτυρίας από κάθε γωνιά της Ελλάδας και όλου του κόσμου!
Οι προσφυγές υποβλήθηκαν κατά των υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας,  Οικονομικών, Εξωτερικών, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Πολιτισμού και Τουρισμού, και της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (Δ.Ε.Σ.Ε.), με αίτημα την ακύρωση των αποφάσεων που υπέγραψαν.
Οι λόγοι προσφυγής, περιληπτικά,  είναι:
Για τα σχέδια: Α) «Κρήτη Πράσινο Νησί, που περιλαμβάνει κατασκευή 36 αιολικών σταθμών, και  Β) «Αιολικό Σύστημα Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Α.Σ.Π.Η.Ε.), που περιλαμβάνει κατασκευή 33 αιολικών σταθμών, δηλαδή συνολικά 796 ανεμογεννήτριες σε 69 θέσεις.
1. Κατά το χρόνο έκδοσης των αποφάσεων της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων, δεν υπήρχε εγκεκριμένος Στρατηγικός Σχεδιασμός Διασυνδέσεων Νησιών, ούτε είχε ενσωματωθεί το οποιοδήποτε έργο διασύνδεσης της Κρήτης με το Σύστημα στη Μελέτη Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (ΜΑΣΜ), ούτε και υπήρχε οποιοσδήποτε εγκεκριμένος προγραμματισμός όσον αφορά στην ανάπτυξη της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (συμβατικής και ΑΠΕ) στην Κρήτη, πόσω δε μάλλον για έργα τέτοιου μεγέθους.
2. Η διασύνδεση για την οποία οι εταιρείες δεσμεύονται, όχι μόνο είναι εκτός οποιουδήποτε σχεδιασμού για τη διασύνδεση της Κρήτης αλλά προβλέπεται η κατασκευή διασύνδεσης μονάχα των έργων των συγκεκριμένων εταιρειών με το ηπειρωτικό σύστημα και όχι και η διασύνδεση του δικτύου του νησιού.
3. Τα συγκεκριμένα έργα, για 33 και 36 αιολικούς σταθμούς, δεν αποτελούν «έργα» αλλά «σχέδια»,  δεν μπορεί να εγκριθεί η ένταξή της στις διατάξεις του ν.3894/2010 και επιβάλλεται η υπαγωγή τους σε διαδικασία Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης.
4. Η υπαγωγή των έργων είναι αόριστη, αφού στην απόφαση δεν περιλαμβάνονται οι θέσεις των έργων αλλά μόνο η συνολική ισχύς τους σε MW. Έτσι δεν γνωρίζουμε ποιοι από τους αιολικούς σταθμούς για τους οποίους υπάρχουν άδειες παραγωγής και αιτήσεις από την κάθε εταιρεία στην Κρήτη, εντάσσονται ή δεν εντάσσονται στη διαδικασία του ν. 3894/2010. Είναι προφανές ότι δεν μπορούν να αδειοδοτηθούν με τη διαδικασία του ν. 3894/2010 ούτε όποιο έργο επιθυμεί η κάθε εταιρεία στην Κρήτη έως ότου επιτευχθεί η επιδιωκόμενη ισχύς, ούτε είναι δυνατόν, αν κάποια έργα της Εταιρείας δεν αδειοδοτηθούν (για λόγους περιβαλλοντικούς, αρχαιολογικούς κ.λπ), να «συμπληρώνονται» άλλα απροσδιόριστα έργα, μέχρις ότου συμπληρωθεί η επιδιωκόμενη ισχύς.       
5. Η ισχύς των αιολικών που επιτρέπεται να εγκατασταθούν στην Κρήτη με απ΄ευθείας εφαρμογή του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, υπερβαίνει κατά πολύ το στόχο ολόκληρης της χώρας για το 2020.
Η επενδυτική αυτή λαίλαπα καθιστά επιτακτική την αξιολόγηση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης του μόνου χωροταξικού εργαλείου το οποίο μπορεί να συγκεράσει τις απαιτήσεις των Ειδικών Πλαισίων από την μία πλευρά και τις ευρύτερες προοπτικές τις Περιφέρειας για βιώσιμη ανάπτυξη από την άλλη.
Για το έργο: «Ένταξη του επενδυτικού σχεδίου «Κατασκευή ηλιοθερμικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 70 MW στη θέση Φουρνιά, του Δήμου Σητείας.
Το έργο χωροθετείται σε έκταση 1800 στρεμμάτων μέσα σε περιοχή που προβλέπεται από το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Κρήτης ως  «περιοχή ήπιας τουριστικής ανάπτυξης» και έρχεται σε ακραία αντίθεση με το χαρακτήρα και την κλίμακα της περιοχής. Στην περιοχή έχουν ήδη υλοποιηθεί δράσεις προς την κατεύθυνση της ήπιας τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής, όπως το έργο ΓΕΩ.ΤΟΠΙ.Α. Ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός του έργου, με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και εθνικούς πόρους, ανέρχεται στο ποσό των 890.000,00 ευρώ και η προοπτική είναι να ενταχθεί στο Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Γεωπάρκων.
Και για τα τρία έργα
Ένας από τους βασικούς λόγους της ανάγκης αναθεώρησης των Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης είναι η κύρωση της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για το Τοπίο. Η υλοποίηση τέτοιων έργων στην Κρήτη πριν από την αναθεώρηση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, υπονομεύει την αξία διάφορων τοπίων της Κρήτης τα οποία, στην κατάσταση που βρίσκονται σήμερα, κατά την κοινή πορεία των πραγμάτων θα χαρακτηριστούν ως «ζώνες τοπίου» διεθνούς, εθνικής ή περιφερειακής αξίας σύμφωνα με την ΥΑ 10106/2011. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις το Γεωπάρκο Ψηλορείτη όπου προγραμματίζονται 210 MW (70 ανεμογεννήτριες των 3 MW) και 223,1 MW, (97 ανεμογεννήτριες των 2,3 MW) και το οροπέδιο στα Φουρνιά.
Τονίζουμε ότι η Κρήτη είναι η πρώτη περιοχή της χώρας όπου οι ΑΠΕ (βΑΠΕ) συμμετέχουν στην ηλεκτροπαραγωγή κατά 20% και ότι εδώ και πολλά χρόνια το δίκτυο της έχει χαρακτηριστεί κορεσμένο. Αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά όσοι, πολίτες και φορείς επιδίωξαν και διεκδίκησαν τα τελευταία χρόνια να συμψηφίσουν το ηλεκτρικό ρεύμα που καταναλώνουν κατασκευάζοντας έργα αυτοπαραγωγής και δεν τα κατάφεραν.
Κατά συνέπεια, τα έργα που προγραμματίζονται προορίζονται για εξαγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από το νησί, προϋποθέτουν την πόντιση καλωδίων και συνεπάγονται δυσβάστακτο κόστος για την κοινωνία και τις παραγωγικές δραστηριότητες που θα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο, όσο προχωράει η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας.  
Τα έργα αποθήκευσης (υβριδικά, ηλιοθερμικά) είναι ακόμα ακριβότερα, συνεπάγονται ακόμα μεγαλύτερες παρεμβάσεις και καταστροφές, προϋποθέτουν την ύπαρξη θερμικών εργοστασίων για να λειτουργούν ως εργοστάσια βάσης και επειδή χρειάζονται πολύ νερό και ζητούν την αδειοδότηση γεωτρήσεων, αποτελούν δούρειο ίππο στην προοπτική ιδιωτικοποίησης του νερού, που προχωράει με γρήγορους ρυθμούς.
Όλοι όσοι υπογράψαμε τις προσφυγές, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η διαδικασία αυτή είναι μόνο μια από τις πολλές μεγάλες μάχες, που πρέπει να δώσουμε για την Κρήτη.
Συνολικά οι προγραμματιζόμενες «επενδύσεις» είναι 6.500 MW!.

Ο ΠΑΝΔΗΜΟΣ ΠΙΑ, ΠΑΓΚΡΗΤΙΟΣ ΑΓΩΝΑΣ, ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ.
Η ΚΡΗΤΗ ΔΕ ΘΑ ΓΙΝΕΙ «ΚΡΑΝΙΟΥ ΤΟΠΟΣ», ΟΥΤΕ ΕΙΔΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΖΩΝΗ
ΘΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΟΥΜΕ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

View My Stats

Twitter Updates